Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Sprzyjające perspektywy dla dystrybucji żywności w Polsce mimo polityki – raport

Sektor dystrybucji żywności w Polsce ma przed sobą dobre perspektywy, bo sprzyjające są czynniki makroekonomiczne, mimo że polityka - a konkretnie podatek handlowy - stanowi czynnik ryzyka. Podatek może najmocniej dotknąć Biedronkę, a w małym stopniu Stokrotkę. Eurocash jest zaś najmniej narażony na to ryzyko.

Sprzyjające perspektywy dla dystrybucji żywności w Polsce mimo polityki – raport
Podatek może najmocniej dotknąć Biedronkę, w małym stopniu Stokrotkę, a Eurocash jest najmniej narażony fot. Fotolia

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 22-01-2016, 19:41

Sprzyjające czynniki makroekonomiczne

Analitycy Domu Maklerskiego PKO BP oceniają w raporcie, że choć branża dystrybucji żywności nie będzie wolna od wpływu polityki (podatek od sieci handlowych), czynniki makroekonomiczne w 2016 roku powinny sprzyjać perspektywom spółek handlu hurtowego i detalicznego.

Powrót inflacji cen żywności widoczny już w październiku i listopadzie 2015 roku, w połączeniu z silnym wzrostem wolumenowym (średnioroczny wzrost sprzedaży detalicznej żywności w cenach stałych YTD to 5,1 proc.), powinny odbić się pozytywnie na wzrost LFL na rynku.

Umacniającą się sprzedaż LFL za czwarty kwartał 2015 pokazała już Biedronka (+3,8 proc. r/r).

DM PKO BP zaznacza, że dane za 2014 i 2015 rok pokazują, że sprzedaż LFL notowanych graczy na polskim rynku jest silnie skorelowana z wskaźnikiem wzrostu cen żywności.

Powodem dla wysokiej dynamiki sprzedaży żywności będzie kontynuowany wzrost płac i zatrudnienia i idący za tym wzrost popytu. Do listopada 2015 fundusz płac rósł średnio o 4,7% r/r

Polityka stanowi czynnik ryzyka

Analitycy DM PKO BP podkreślają, że czynnikiem ryzyka pozostaje wprowadzenie podatku od sieci handlowych. Dodają, że najmniej narażony na to ryzyko pozostaje Eurocash, ze względu na działalność hurtową i tylko pośrednią ekspozycję na handel detaliczny.

- Ze względu na niewielki udział w rynku, wysokiego podatku może uniknąć Emperia – dla Stokrotki zakładamy tylko stawkę 0,5 proc., a najbardziej narażony na efekty wprowadzenia nowego podatku pozostaje Jeronimo Martins (zakładamy stawkę 2 proc.) – oceniają analitycy DM PKO BP.

- Sądzimy jednak, że koszt podatku zostanie relatywnie szybko przerzucony na producentów i konsumentów, przejściowo tylko obniżając marże spółek handlowych - dodają.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

handel detaliczny RSS ALERT    /    handel hurtowy RSS ALERT    /    dystrybucja żywności RSS ALERT    /    Emperia RSS ALERT    /    Eurocash RSS ALERT    /    Jeronimo Martins RSS ALERT    /    Biedronka RSS ALERT    /    Stokrotka RSS ALERT    /    DM PKO BP RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • .... 2016-01-23 12:48:25
    Wszystkie podatki zapłacą konsumenci i częściowo dostawcy i producenci ponieważ JMD wymusi na nich dodatkowe rabaty. A jak nie zapłacą to wypad z półek.
  • Klient 2016-01-23 23:07:19
    Biedronie należy dołożyć, żeby skończyć z wyzyskiem polskich klientów i zakładów produkcji żywności. Wygnać z Polski kolonizatorów. Ich jakość to obraza klientów. Wyzyskują producentów. Polskie firmy lepiej zaopatrzą konsumentów.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.24.125.162
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!