• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Starbucks i AmRest mają kłopoty?

AmRest otworzył pierwszą kawiarnię marki Starbucks w Polsce. To ryzykowna gra. Największa na świecie sieć kawiarni nie ma dobrej prasy. Paradoksalnie, podobnie jak sam Amrest - podaje serwis gazeta.pl za StockWatch.
  • Autor: gazeta.pl
  • Data: 10-04-2009, 11:52
Starbucks i AmRest mają kłopoty?

Giełda Espi StockWatch We wtorek, kiedy AmRest otwierał pierwszy lokal Starbucks w Polsce na amerykańskim portalu giełdowym The Motley Fool pojawił się artykuł o tym, czy warto już kupować akcje. - Ostatni raz byłem w Starbucks ponad rok temu. Oni jeszcze żyją? Myślę, że prawdziwe dno giełda osiągnie dopiero wtedy, gdy zbankrutują - skomentował tekst jeden z internautów i nie jest to jedyny dowód na to, że marka największej sieci kawiarni na świecie nie ma już tego uroku, co kiedyś.

Serwis gazeta pl. podaje, że starbucks przeżywa ciężkie chwile. Opublikowany w końcu stycznia raport za IV kwartał 2008 roku jest daleki od oczekiwań inwestorów. Firma zarobiła na czysto nieco ponad 64 mln dol. w porównaniu do 208 mln dol. rok wcześniej. Zysk na akcję spadł tym samym z 28 centów do dziewięciu. W 2008 roku zamknięto ponad tysiąc z około 15 tys. lokali firmy na świecie - mniej więcej 10 proc. W tym roku Starbucks planuje likwidację kolejnych 300 i zwolnienie niecałych 7 tys. osób. Ma też plany ekspansji, które wyglądają dość blado w zestawieniu z powyższymi danymi. Chce otworzyć 95 nowych kawiarni, o 100 mniej niż w 2008 roku.

Według gazety.pl, która powołuje się na StockWatch, problem niestety w tym, że gwałtownie spadające przychody spółki Starbucks nie wynikają wyłącznie ze złej lokalizacji części jej kawiarni. Firma w Stanach stała się synonimem kryzysu, globalizacji, lekkomyślnych zakupów płaconych kartą kredytową, konsumpcyjnego rozpasania i nie do końca etycznych działań. O firmie niechlubnie pisze między innymi Naomi Klein - czołowa alterglobalistka. Dla bardzo wielu Amerykanów kupowanie kawy w cenie około 4 dolarów za kubek jest teraz szczytem złego smaku. Tym bardziej, że na rynku nie brakuje miejsc, gdzie porównywalnie dobrą kawę można dostać w cenie o ponad połowę mniejszej. Firma długo też była kojarzona ze skandalem z wodą mineralną Ethos Water. Starbucks sprzedawał ją w swoich kawiarniach, reklamując jako produkt, z którego dochód jest przekazywany organizacjom samorządowym realizującym programy poprawy jakości i dostępności wody pitnej na świecie. Okazało się, że z 1,80 dol. za butelkę, na powyższy cel trafiało tylko 5 centów.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Gazeta.pl podaje również, że spółka AmRest nie ma ostatnio dobrej prasy. Firma, która zarządza w Polsce przede wszystkim siecią restauracji Pizza Hut i KFC, wryła się w świadomość wielu osób dzięki kontrowersyjnej inwestycji w spółkę Sfinks. AmRest był oskarżany o chęć dość brutalnego zlikwidowania swojego konkurenta. Jak było naprawdę, trudno się dowiedzieć, ale jedno jest pewne. Spółka zarządzana przez Henry'ego McGovern ostatecznie wycofała się w końcu marca z inwestycji w sieć restauracji Sphinks i na całym zamieszaniu związanym z nią bardzo ucierpiał jej wizerunek.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Prawnik 2009-04-10 12:23:18

    Po pierwsze, wydaje się, ze Starbucks spóźnił się z wejściem na polski rynek. Po drugie, moment wejścia niefortunny. Po trzecie, wysoka wrażliwość wydatków na usługi gastronomiczne, a szczególnie kawę w coffee houses, od dochodów w warunkach kryzysu finansowego. Po czwarte, zajęta większość ciekawych lokalizacji.

    Odpowiedz
  • Misia 2009-04-10 21:59:03

    Widac że piszacy o Starbucks\'ie nie wiele o nim wie.Po pierwsze Starbucks nie szuka lokalizacji w centrach handlowych w Europie.W Wiedniu,Berlinie czy Barcelonie jest w różnych miejscach ale ma dobrą renomę za smak kawy i unikalny wystruj - głebokie fotele,dobra muzyka - to przyciąga.lokalizacja nieważna. Kawa COffeheaven jest TAK SAMO DROGA !!!!!

    Odpowiedz
  • nauczyciel 2009-04-15 14:27:49

    kiepsko u ciebie z ortografią Misia (wystrój a nie wystruj)

    Odpowiedz
  • koko 2009-04-15 20:46:46

    trzeba wrócić do podstawówki

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!