• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Strategie rozwoju amerykańskich firm spożywczych nie zawsze sprawdzają się w Polsce

Czasem nie ten produkt, innym razem źle rozegrany marketing. Niektórym z amerykańskich gigantów trudno odnieść sukces na polskim rynku pisze Puls Biznesu.
  • Autor: Puls Biznesu
  • Data: 29-01-2009, 08:38
Strategie rozwoju amerykańskich firm spożywczych nie zawsze sprawdzają się w Polsce
fot. http://imagecache2.allposters.com

Symbolem ekspansji amerykańskiego biznesu jest McDonald's. Każdego dnia około 53 mln ludzi sięga po jedzenie tej sieci - w sumie w 33 tys. lokali na całym świecie. W Polsce firma zainwestowała 700 mln zł i otworzyła ponad 200 restauracji. Ale nie wszystkie amerykańskie pomysły na biznes, które odniosły sukces za oceanem, sprawdziły się nad Wisłą.

Nieudaną próbę wejścia na polski rynek ma na koncie Burger King. Jedna z największych sieci fast foodów w USA pojawiła się na początku lat 90. lecz nie wytrzymała konkurencji cenowej z McDonald's. W 2001 r. logo Burger Kinga zniknęło z Polski, by pojawić się ponownie w maju 2007 r. - pierwszą po sześciu latach restaurację otwarto w warszawskim centrum handlowym Złote Tarasy.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Na opór konkurencji może natrafić także największa na świecie sieć kawiarni Starbucks. Firma ma 16 tys. lokali, planuje - 40 tys. Każdego dnia Starbucks otwiera średnio siedem sklepów w różnych częściach świata. Obecna jest wszędzie, a w naszej części Europy m.in. w Czechach, Niemczech, Rosji, Bułgarii i Rumunii.

- W maju 2007 r. podpisaliśmy umowy joint-venture dotyczące wprowadzenia i rozwoju marki Starbucks w Polsce, Czechach i na Węgrzech. Pierwsza kawiarnia w Polsce miała zostać otwarta do końca 2008 r., ale nastąpi to w pierwszym kwartale 2009 r. - wyjaśnia Anna Robotycka z firmy AmRest, która ma prawo do prowadzenia lokali Starbucksa w Polsce, Czechach i na Węgrzech.

Opóźnienia związane są m.in. z trudnościami proceduralnymi. Docelowo w naszym kraju sieć ma mieć około 100 lokali - najpierw w Warszawie i Wrocławiu, potem w Gdańsku i Krakowie.

Starbucks nie będzie miał łatwo. Jeszcze kilka lat temu sytuacja wyglądała inaczej, ale od 2001 r. do dziś zdążyła sobie ugruntować rynkową pozycję polska sieć Coffee Heaven. Co więcej, kawiarnie Coffee Heaven można też znaleźć w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Bułgarii, Rumunii i na Łotwie.

- Niektóre firmy amerykańskie zakładają, że wszystko, co zdało egzamin w USA, uda się także w Polsce. Polacy kierują się jednak innymi wartościami, mają inną tradycję. Dla przykładu weźmy sieć kawiarni Dunkin Donuts, która przez kilka lat działała u nas, ale się wycofała. Dlaczego? Polska ma długą tradycję piekarsko-ciastkarską. Zapewne Polacy woleli kupować świeże i pyszne ciasta czy pączki w małych, ale sprawdzonych cukierniach, niż jeść sztuczne wyroby amerykańskiej sieci - uważa Dominika Maison, prezes Domu Badawczego Maison.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Znawca 2009-01-29 08:31:01

    Również na rynku napojów bezalkoholowych korporacje transnarodowe trafiły na silny opór firm krajowych: Maspex, Agros Nova, Hoop, itd.

    Odpowiedz
  • Marcin 2012-03-01 22:40:02

    Jeśli chodzi o Dunkin\' Donuts to akurat nie prawda. Moglibyśmy mówić tak samo o McDonald\'s gdyby nie odniósł sukcesu, a powodem byłyby tradycje kulinarne Polaków... Co z tego, że mamy swoje tradycyjne pączki? Pączki to nie donuty. Sieci Dunkin\' Donuts w Polsce wiodło się dobrze. Problem był inny - właścicielka Central European Foods Sp. z o.o., posiadająca licencję na prowadzenie Dunkin\' Donuts i Baskin Robbins w Europie Środkowej nie była skłonna, mimo, że miała taką możliwość, udzielać licencji, a zainteresowanie D\'D swego czasu było ogromne. Niestety chciała opierać rozwój firmy tylko i wyłącznie w oparciu o to co zarobiła... popełniła błąd chciwości. Tyle.

    Odpowiedz
  • regionalnesmaki 2012-03-02 08:16:01

    To ciekawe, ale i racjonalne, co napisane w tym artykule. Z jednej strony Polacy chłoną wszystko co \"hamerykańskie\" jak gąbka, z drugiej strony cały czas pierdzielą głupoty, że chcą by było jak \"w Ełuropie\" i małpują pomysły z Niemiec, Holandii, Wielkiej Brytanii, niestety dużo rzadziej z Włoch, Francji czy innych krajów starej UE. Polski rynek spożywczy jest szczególnie trudny pod tym względem, bo nie wiadomo czego tak naprawdę Polacy chcą - czy jankeskiego chłamu i jankeskiego podejścia do piw chociażby (gdzie liczy się browar, który to wyprodukował, nie samo piwo), a z drugiej cały czas gadają, że \"będzie/oby było jak w Ełuropie\", stąd popularność chociażby kuchni włoskiej, greckiej, w mniejszym stopniu francuskiej, hiszpańskiej czy niemieckiej. Moim zdaniem jednak, upodobania pójdą jednak w stronę europejską, szczególnie francusko-włoską, w mniejszym stopniu niemiecką. Polacy w końcu zobaczą, że to co nasze, lokalne, tradycyjne, to co siedzi w naszych regionach, np. na Kociewiu czy na Kujawach jest wartościowe, a nie to można kupić wszędzie pod tą samą postacią. Musi jednak upłynąć z 10-20 lat by te upodobania się zmieniły. Polacy powinni też pomyśleć jak promować polską żywność i polskie kulinaria w USA i to najlepiej w oparciu o czysto polskie, regionalne produkty typu miód pitny, miody regionalne, śliwki, kasze czy wędliny.

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!