Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Tesco przejęte przez Netto. Co się zmieni na rynku handlowym?

Od kilku lat mówiło się o możliwym wyjściu Tesco z Polski, ale 18 czerwca 2020 roku stało się to faktem – w tym dniu sieć poinformowała o sprzedaży swojego biznesu w Polsce firmie Salling Group A/S, która jest właścicielem sklepów Netto. Transakcja, która podlega zatwierdzeniu przez organy antymonopolowe, obejmuje 301 sklepów, centra dystrybucji i główną siedzibę. Dlaczego Tesco wychodzi z Polski i jak może zmienić się w najbliższym czasie rynek handlu detalicznego?

Tesco przejęte przez Netto. Co się zmieni na rynku handlowym?
fot. shutterstock

Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
Data: 24-06-2020, 12:57

Kamienie milowe

Można powiedzieć, że historia zatoczyła koło, bowiem brytyjska sieć hipermarketów i supermarketów Tesco, która działała w naszym kraju przez 25 lat, została założona przez Jacka Cohena, syna żydowskiego krawca pochodzącego z Łodzi, ale mieszkającego w Wielkiej Brytanii. Nie poszedł on jednak w ślady ojca – od krawiectwa wolał handel. Po I wojnie światowej kupił stragan w Londynie, a 91 lat temu, czyli w 1929 roku uruchomił pierwszy sklep pod szyldem Tesco.   

Przed wybuchem II wojny światowej jego sieć rozrosła się do 100 sklepów, a w 1947 roku zadebiutowała na londyńskiej giełdzie. W trakcie kolejnych dekad dynamicznie rozwijała się, awansując do grona globalnych graczy. Do Polski zawitała w 1995 roku. W szczytowym okresie swojej działalności w naszym kraju doszła do ponad 450 placówek. 

– Przejęcie i integracja sieci HIT od grupy Dohle, za strategiczną cenę, wprowadzenie Tesco Club Card, błyskawiczne i szerokie wprowadzenie marki własnej Tesco w postaci „store brandu" z różnym pozycjonowaniem –  począwszy od kolokwialnie zwanych „pasiaków" czyli Tesco Value, przejęcie sieci Leader Price, to kamienie milowe w rozwoju handlu w Polsce i rozwoju Tesco w naszym kraju –  mówi serwisowi portalspozywczy.pl Robert Krzak, niezależny ekspert EY, sektora Handlu i Produktów Konsumenckich. 

Pod prąd

W drugiej dekadzie XXI wieku handel i nawyki konsumenckie w Polsce zaczęły się jednak mocno zmieniać. Konsumenci, początkowo zachwyceni możliwościami i ofertą hipermarketów, z czasem polubili mniejsze sklepy blisko ich miejsca zamieszkania. 

Zdaniem Andrzeja Falińskiego, prezesa Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego na wyjście Tesco z Polski złożyło się wiele okoliczności, w tym postawienie na obniżony profil sklepów. – To w multiformatowym systemie jest bardzo trudnym wyzwaniem, w sytuacji, gdy nawet dyskonty zdecydowały o wprowadzeniu do swojej oferty produktów delikatesowych i wprowadziły nowoczesny layout uwiarygodniany strategiami omnichannelowym. Innymi słowy próbowano w Tesco płynąć pod wiatr, licząc na efekt „wyróżnij się lub zgiń”. Nie bardzo się to udało – tłumaczy ekspert rynku retail.

– Inne decyzje, które moim zdaniem przyspieszyły wyjście Tesco z Polski, to rezygnacja z tańszej w ekspansji franczyzy w średnich i mniejszych powierzchniach handlowych, co podrożyło ekspansję i dotrzymanie kroku wybuchowi procesu integracyjnego wśród handlu kupieckiego. Dodatkowo można było zaobserwować słabość zaplecza dla wejścia, skądinąd słusznego, e-commerce, co dało efekty bardziej wizerunkowe niż handlowe – dodaje.

więcej informacji:

Tesco RSS ALERT    /    Netto RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    Robert Krzak RSS ALERT    /    Andrzej Faliński RSS ALERT    /    Maciej Ptaszyński RSS ALERT    /    Agnieszka Górnicka RSS ALERT    /    Janusz Stroka RSS ALERT    /    Łukasz Targoszyński RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • Miroslaw 2020-06-25 14:26:06
    Ciekawie napisane ale....Wtajemniczeni wiedzą , że TESCO grubo popłynęło na fuzji sieci w Ameryce, zarząd kupil nawet sobie JETy do śmigania tam. A jak się smrôd zrobił i trzeba było posprzątać, to się okazało że trzeba opchnąć sklepy w Europie Centr. I to jest pewnie 99% prawdy dla czego TESCO wyszło.lo. Z chęcią po polemizuje z autorem, jak się odważy. POZDRAWIAM.
  • Jan 2020-06-25 15:54:53
    Od lat kiepsko zarządzane, sklepy przestarzałe, asortyment mocno okrojony. Brak strategii, wizji, brak działań i brak prawdziwych managerów w firmie i centrali doprowadził tą sieć, ze musiała się ewakuować niż całkiem upaść.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.238.176
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!