Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Trwa boom na centra handlowe w Europie Środkowo-Wschodniej

W latach 2008-2009 powierzchnia w europejskich centrach handlowych zwiększy się o 20 proc. Liderami pod względem nowej powierzchni oddawanej do użytku są Rosja i Ukraina, gdzie kryzys kredytowy w niewielkim stopniu wpływa na przygotowywane inwestycje -podaje raport o centrach handlowych firmy doradczej Cushman & Wakefield.

Trwa boom na centra handlowe w Europie Środkowo-Wschodniej

Autor: Łukasz Stępniak, portalspozywczy.pl
Data: 28-05-2008, 15:46

Według analityków obecny boom inwestycji w centra handlowe w całej Europie utrzyma się i w 2008 r. przyszłym zostanie oddanych do użytku ponad 22 mln mkw. powierzchni w nowych centrach handlowych.

W rankingu przygotowywanej powierzchni handlowej w centrach handlowych (nie licząc obiektów rozbudowywanych), która zostanie oddana do użytku w latach 2008-2009, liderem jest Rosja, gdzie pojawi się 3,2 mln mkw. nowej powierzchni. Następne miejsca w obejmującym 34 państwa rankingu zajęły: Ukraina, Hiszpania, Rumunia i Polska.

W ubiegłym roku w Europie oddano do użytku 8,2 mln mkw. nowej powierzchni w 320 nowych centrach handlowych i 54 obiektach rozbudowanych. Oczekuje się, że w roku bieżącym i przyszłym zasoby powierzchni handlowej powiększą się o nieco ponad 11 mln m kw. rocznie i do końca 2009 r. wyniosą łącznie 134 mln mkw. (obecny poziom to niemal 112 mln mkw.).

- Obecny boom inwestycji w centra handlowe z pewnością utrzyma się do przyszłego roku i w latach 2008-2009 na rynku pojawi się 20 proc. nowej powierzchni. Wiele z tych inwestycji będzie realizowanych w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie wzrost podaży nowoczesnej powierzchni handlowej wychodzi z bardzo niskiego poziomu. Natomiast na bardziej dojrzałych rynkach centra handlowe nadal odgrywają kluczową rolę w rewitalizacji śródmieść - mówi Boris van Haare Heijmeijer, Szef Europejskiego Działu Powierzchni Handlowych w Cushman & Wakefield.

W nawiązaniu do wpływu kryzysu kredytowego na rozwój centrów handlowych Boris van Haare Heijmeijer stwierdził: - W Wielkiej Brytanii z powodu problemów z pozyskiwaniem finansowania i kwestii cenowych została opóźniona realizacja niewielu obiektów. Poza tym opóźnieniem niewiele wskazuje na to, aby kryzys kredytowy miał wpływ na inwestycje przygotowywane w innych częściach Europy.

Rosja jest liderem nie tylko pod względem największej ilości powierzchni w przygotowaniu, lecz również pod względem ilości nowej powierzchni oddanej do użytku w 2007 r., kiedy to na rynku pojawiło się ponad 1,84 mln mkw. (wzrost zasobów o 26 proc).

Polska, która w rankingu C&W jest na piatym miejscu po  Rosji, Ukrainie, Hiszpanii oraz Rumunii, utrzymuje się szybkie tempo rozwoju rynku nieruchomości handlowych. - Silny popyt na nowoczesne powierzchnie handlowe związany z dynamicznym rozwojem międzynarodowych i krajowych sieci handlowych na polskim rynku przekłada się na wzrost działalności deweloperskiej w miastach średniej wielkości ok. 300 - 100 tys. mieszkańców - mówi Katarzyna Michnikowska, analityk z Działu Doradztwa i Wycen Cushman & Wakefield Polska.

- Rozwój polskiego rynku nieruchomości handlowych po 2009 r. może zostać jednak spowolniony z powodu restrykcyjnych regulacji ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych (WOH), która weszła w życie we wrześniu 2007, a spodziewany proces jej nowelizacji niestety opóźnia się. Nie bez znaczenia dla rozwoju rynku pozostaje również brak uchwalonych aktualnych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - dodaje Michnikowska.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Cushman & Wakefield RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.216.79.60
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!