• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Ukraiński kryzys to szansa na zdobycie nowych rynków przez polskich producentów i sieci handlowe

Strona 2 z 3
  • Autor: Łukasz Stępniak, Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 19-12-2008, 10:52

Możemy oczywiście mówić o otwarciu rynku. Możemy mówić, że te kraje powinny pozwolić na bardziej swobodny dostęp firm z zagranicy. Tym niemniej, nie jestem przekonany czy taki swobodny dostęp byłby z korzyścią dla tych gospodarek. Wydaje mi się, że jest tu potrzebny balans między tym, co my sobie na ten temat wyobrażamy a tym, co tam funkcjonuje.

- W każdym razie najbardziej na tym traci tamtejszy konsument?

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Zdecydowanie tak. Zarówno Rosja, jak i Ukraina są rynkami producentów. Zaś Polska to rynek sieci handlowych.

- Jak wyglądają perspektywy? Czy coś się zmieni?

- Zmieni się niewiele dopóki pewne mechanizmy, którymi rządzą się kraje zza naszej wschodniej granicy, się nie zmienią. Na razie nie widzę realnych szans ani sił politycznych, które mogłyby to zmienić.

Bardzo dużą rolę w zarządzaniu biznesem ciągle odgrywa państwo. Widać bardzo duże zainteresowanie wewnętrznymi sprawami firm prywatnych. W tych krajach państwo bardzo mocno ingeruje w działalność przedsiębiorstw - często reguluje ono marże, jakie może uzyskiwać firma ze sprzedaży dóbr. Niejednokrotnie regulowana jest także cena ich zakupu czy cena produktu na półce.

To wszystko przekłada się na brak efektywnej konkurencji. Jeżeli, każdy na półkach ma takie same ceny na socjalnie istotną grupę towarów to powoduje to, że nie można tak naprawdę zbudować skutecznej konkurencji. A zatem i ceny detaliczne są wysokie. To powoduje z kolei interwencję państwa i tak bez końca.

- Tamte gospodarki są niekonkurencyjne w stosunku do naszej?

- W tej chwili tak. My także mieliśmy okres przejściowy. Byliśmy w takim czy innym stopniu uzależnieni od ZSRR. W WNP to wzajemne uzależnienie jest znaczne, większe niż kiedykolwiek było w naszym przypadku. Z drugiej strony całkowite otwarcie spowodowałoby, że bilans wymiany między krajami zamkniętego bloku również zostałby zachwiany. Niektóre gałęzie ich gospodarek (WNP) stałyby się automatycznie nierentowne, co spowodowałoby pogłębienie problemów ekonomicznych i uzależnienia gospodarek od surowców.

Więc to wszystko, nie jest takie proste. Jedno pociąga za sobą drugie. Z naszej perspektywy, perspektywy handlu na Ukrainie, byłoby doskonale gdybyśmy mogli eksportować tam towary z Polski, półki sieci rosyjskich i ukraińskich zapełniłyby się polskimi towarami. Są one raczej dobrze przyjmowane a ponadto polska jakość przywodzi w większości wypadków pozytywne skojarzenia. Pytanie - czy rzeczywiście tego chce rosyjski czy ukraiński klient? A tym bardziej czy byłoby to korzystne dla gospodarek Ukrainy czy Rosji?

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • kupiec 2008-12-19 14:27:14

    kto nie robił biznesu na Ukrainie to niech spróbuje, a po opłaceniu haraczy i łapówek dla miejscowych bandytów i notabli wyjdzie gorzej niż Zabłocki na mydle.

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!