• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

strefa premium

UOKiK kontra Biedronka

UOKiK już za poprzedniego prezesa mocno nastawił się na ochronę konsumenta. Jego następca kontynuuje ten trend. Biedronka jako rynkowy lider musi liczyć się z tym, że jej poczynania będą bacznie obserwowane. Kary, poza finansowym wymiarem, mają drugi cel - prewencję.
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 19-05-2021, 18:32
UOKiK kontra Biedronka
Biedronka jako rynkowy lider musi liczyć się z tym, że jej poczynania będą bacznie obserwowane przez UOKiK/ fot. kolaż zdjęć Portalspozywczy.pl

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Biedronka jest liderem na rynku sieci spożywczych. To także jeden z największych pracodawców w naszym kraju, zatrudniający już 70 tys. pracowników. Sprzedaż w sklepach Biedronki wzrosła w 2020 roku do 13,47 mld euro. Za rok podatkowy 2019 właściciel sieci zapłacił ponad 623,88 mln zł podatku dochodowego, co było najwyższym wynikiem wśród sieci handlowych w Polsce. Detaliście od lat z uwagą przygląda się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK prześwietla Biedronkę

W grudniu 2018 roku UOKiK wydał decyzję, kwestionującą procedury przyjmowania i rozpatrywania reklamacji w należącej do Jeronimo Martins sieci. Kolejne poważniejsze postępowanie uruchomiono latem 2019 roku. Po serii kontroli urząd zarzucił Biedronce nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Dotyczyło to głównie dostawców owoców i warzyw. Sieć stosowała zdaniem UOKiK niejasny system rabatów jakich zobowiązani byli udzielać dostawcy. Szczególne kontrowersje wzbudził rabat, którego wielkość nie była określony w umowie, a dostawcy byli zobowiązani udzielić go na koniec okresu rozliczeniowego, pod groźbą wysokiej kary umownej. Taka praktyka zdaniem Urzędu stawiała dostawcę na gorszej pozycji negocjacyjnej, ponieważ nie był w stanie w realny sposób zaplanować swoich przychodów. To postępowanie zakończyło się w grudniu 2020 r. nałożeniem na sieć kary w wysokości 723 mln zł. W 2019 roku UOKiK wszczął wobec Biedronki jeszcze jedno postępowanie. Tym razem chodziło o nieuczciwe praktyki cenowe. Po skargach od konsumentów kontrole Inspekcji Handlowej ujawniły różnice między kwotą uwidocznioną na półce a tą zakodowaną w systemie - konsument płacił przy kasie więcej, niż wynikało z informacji na półce. Ujawniono też braki cen przy produkcie. Według twierdzeń UOKiK takich naruszeń było kilkaset w trakcie prowadzonej kontroli. Prezes Urzędu nałożył na detalistę karę w wysokości 115 mln zł. Następne postępowanie wobec portugalskiej sieci dotyczyło wprowadzania konsumenta w błąd, co do kraju pochodzenia towaru. Pomimo trwającej pandemii wskutek skarg konsumentów inspektorzy stwierdzili nieprawidłowości dotyczące podawania nieprawdziwych informacji o kraju pochodzenia owoców i warzyw - produkty pochodzące z zagranicy oznakowane były jako polskie. W efekcie w kwietniu br. prezes UOKiK nałożył na sieć kolejną karę w wysokości 60 mln zł.

Biedronka: Kara nieproporcjonalna i dyskryminująca

Dalsza część artykułu jest dostępna dla zarejestrowanych subskrybentów serwisu, którzy wykupili dostęp do usługi "Strefa premium". lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
Masz pytania? Napisz!
premium@portalspozywczy.pl
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!