Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

UOKiK na temat ekspansji sieci Lidl i Kaufland w Polsce

W dniu 16 września br. do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło pismo Marcina Kierwińskiego, Sekretarza Stanu, Szefa Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów z informacją, że Prezes Rady Ministrów upoważniła Prezesa UOKiK do udzielenia (w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Ministrem Gospodarki) odpowiedzi na interpelację nr 34466 Pana Posła Maksa Kraczkowskiego w sprawie ekspansji sieci sklepów Lidl i Kaufland.
  • Autor: portalspożywczy.pl
  • Data: 05-10-2015, 16:10
UOKiK na temat ekspansji sieci Lidl i Kaufland w Polsce

Na pytania posła Kraczkowskiego odpowiada Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak ekspansja sieci Lidl i Kaufland wpłynęła na sytuację lokalnych producentów żywności w Polsce? Jaka jest szacowana skala strat polskich lokalnych producentów w wyniku wyparcia ich działalności przez sieć sklepów Lidl i Kaufland?

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Okolicznością wymagająca podkreślenia jest fakt, że skutkiem rozwoju sieci handlowych jest lepsze zaspokojenie potrzeb konsumentów poprzez zaoferowanie im m.in. produktów w niższej cenie, większym wyborze, dogodniejszej lokalizacji. Tym samym rozwój każdej sieci na rynku jest szansą na lepsze zaspokajanie potrzeb konsumentów. Z tego względu ewentualne koszty i niedogodności dla dostawców, jakie wiążą się z rozwojem sieci handlowych, powinny być rozpatrywane w kontekście korzyści, jakie z tego zjawiska czerpią konsumenci. W warunkach konkurencji, niewątpliwie panującej w sektorze handlu detalicznego, wynikający z siły przetargowej sieci niski poziom cen zakupu – zjawisko niekorzystne dla producentów – przekłada się bowiem na niższy poziom cen detalicznych, co pozostaje z korzyścią dla konsumentów.

Zagadnienia związane z rozwojem sieci handlowych na polskim rynku handlu detalicznego znajdują się w polu zainteresowania polskiego rządu, z uwagi na zgłaszane problemy związane ze stosowaniem przez te sieci w stosunku do dostawców żywności nieuczciwych praktyk, takich jak narzucanie dodatkowych, obowiązkowych płatności, czy też niskich cen za dostarczane towary, co negatywnie wpływa na sytuację ekonomiczną producentów żywności i może mieć również negatywne skutki dla konsumentów z uwagi na konieczność obniżania przez producentów jakości oferowanych towarów.

Problem nieuczciwych praktyk rynkowych - stosowanych przez większość sieci handlowych, niezależnie od kraju pochodzenia ich kapitału, we wszystkich państwach Unii Europejskiej - został dostrzeżony także na szczeblu europejskim. Instytucje unijne prowadzą prace zmierzające do wypracowania rozwiązań legislacyjnych regulujących zagadnienia relacji dostawca-handel w skali całej Unii Europejskiej. Ich efektem jest m.in. opublikowanie przez Komisję Europejską 31 stycznia 2013 r. Zielonej księgi w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w łańcuchu dostaw produktów spożywczych i niespożywczych między przedsiębiorstwami, której kopia została dołączona do niniejszego pisma.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • eko 2015-10-05 19:26:26

    zajmijcie się stonko biedronka w warszawie maja 160 sklepów masakra źródło wp

    Odpowiedz
  • niedawny kolporter 2015-10-06 00:22:50

    W Kauflandzie kolporterów mają za niewolników, zamiast podnosić nam wynagrodzenie, to obniżają, zwłaszcza jeśli ktoś musiał ponownie podpisać umowę, a tylko dodają co raz więcej ulotek do roznoszenia, tak że nawet jak robi się tylko jeden mały rejon, to ma się nawet i kilkaset kilogramów gazet do rozniesienia. Powinna się tym zainteresować jakaś instytucja, może jakaś inspekcja pracy?

    Odpowiedz
  • Jan 2015-10-06 06:43:18

    Nasz rząd chodzi na smyczy Merkel, więc jakie zdanie może mieć w tym temacie prezes UOKIK. A dane liczbowe, jakoby tylko 4% sklepów jest z kapitałem zagranicznym to ponury żart. UOKIK powinien potrafić weryfikować z jakiego kraju pochodzą właściciele firm. Podobnie franczyza nie jest automatycznie polskim sklepem, jeśli franczyzobiorca jest Polakiem.

    Odpowiedz
  • ??? 2015-10-06 08:41:27

    może przytoczą w końcu wywiad z kimś z branży spożywczej o ZAGROŻENIACH?!

    Odpowiedz
  • e-olenka 2015-10-06 09:27:04

    Biedronek w Polsce jest 2,5 tysiąca a Lidli 500szt, Kauflandów 200szt, więc bardziej chyba trzeba by zbadać ekspansję Biedronek.

    Odpowiedz

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!