Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

UOKiK: Producenci żywności mogą razem przeciwstawić się sieciom handlowym

Rolnicy i inni producenci żywności mogą wykorzystywać przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i podejmować wspólne działania, by przeciwstawić się praktykom dużych sieci handlowych - powiedział w czwartek w Sejmie wiceprezes UOKiK Jarosław Król.

UOKiK: Producenci żywności mogą razem przeciwstawić się sieciom handlowym

Odpowiadał on na pytanie Mirosława Maliszewskiego (PSL) w sprawie podejrzenia o działania dumpingowe prowadzone przez super- i hipermarkety. Poseł uważa, że polityka prowadzona przez te sklepy jest nieuczciwa w stosunku do konkurentów, czyli małych sklepów osiedlowych, jak i w stosunku do części dostawców produktów rolnych.

Maliszewski przekonywał, że sieci handlowe nie tylko dodatkowo obciążają dostawców tzw. kosztami marketingowymi, nie związanymi ze sprzedażą, ale także w ostatnim czasie sprzedają produkty rolne po cenach niższych od cen zakupu, a to jest niezgodne z prawem.

Poseł PSL pytał, czy UOKiK prowadzi monitoring takich nieprawidłowości i czy w przypadku ich stwierdzenia można wyciągać wobec sklepów jakieś konsekwencje.

Wiceszef UOKiK odpowiedział, że inną sprawą jest kupowanie przez sieci towarów po bardzo niskich cenach, a inną - sprzedaż produktów poniżej ceny zakupu. W jego opinii, zakup towarów po niskich cenach nie jest naruszeniem ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. "Ustawodawca uznał za nieuczciwą wyłącznie taką sprzedaż poniżej kosztów, która podejmowana jest w celu eliminacji innego przedsiębiorcy" - wyjaśnił.

Dodał, że z faktu oferowania produktów przez duże placówki handlowe po bardzo niskich cenach nie wynika, że mamy do czynienia ze świadomym i sprzecznym z prawem zaniżaniem ceny.

Król podkreślił, że w przypadku, gdy sieci wymuszają na dostawcach zbyt niskie ceny czy stosują praktyki, które zagrażają małym sklepom, mogą oni dochodzić swoich praw na drodze sądowej. Dodał, że jest orzecznictwo, które wskazuje, iż nakładanie przez duże sklepy na dostawców opłat dodatkowych czy tzw. opłat półkowych stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

Przypomniał jednocześnie, że Urząd może podejmować działania zgodnie ze swoimi kompetencjami - czyli nie może interweniować, gdy praktyki sieci handlowej wynikają z jej siły ekonomicznej, tylko z jej pozycji dominującej na rynku. Król zaznaczył, że pozycji takiej jednak nie mają, bo udział hiper- i supermarketów w polskim rynku detalicznym nie przekraczał w 2008 r. 20 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

UOKiK RSS ALERT    /    marże handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • Dostawca... 2009-11-05 21:07:35
    UWAGA...Zaczyna sie panowie panie mafiozi z marketów...
  • wolnyhandel 2009-11-06 10:15:47
    Mnie nie odpowiada dostarczanie towarów do sieci handlowych i poprostu im nie sprzedaję. Nikt przecież minie nie zmusza do tego. Mam wybór. Sam nie kupuję w supermarketach, aby nie pogrążać biednych dostawców i nie dam zarobić pazernym handlarzom.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.156.32
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!