Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

UOKiK radzi seniorom, jak nie dać się oszukać przy zakupach

Osoby starsze niechętnie składają reklamacje i rzadko czytają umowy, które podpisują; ich ufność mogą wykorzystać nieuczciwi przedsiębiorcy - alarmuje UOKiK. Z okazji Urząd przypomina o zasadach bezpiecznych zakupów.
  • Autor: PAP
  • Data: 15-06-2014, 12:35

Na pokazie i od akwizytora - to zapowiedź wygodnych zakupów pod warunkiem, że konsument zna swoje prawa, a przedsiębiorca je respektuje. Pod tym hasłem UOKiK oraz 21 innych instytucji wspólnie informują o prawach i obowiązkach konsumentów.

Podstawowe prawo osób zawierających umowy poza lokalem przedsiębiorcy to możliwość zrezygnowania w ciągu 10 dni. Przed transakcją sprzedawca musi poinformować o takim prawie i wręczyć formularz odstąpienia od umowy.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Jak wynika z praktyki UOKiK, konsumenci najczęściej mają problem z tym, że firmy nie respektują prawa odstąpienia od umowy, nie wydają dokumentów potwierdzających zawarcie kontraktu i nierzetelnie informują o kosztach kredytu zaciągniętego na zakup produktu. Najwięcej zgłoszeń napływa od osób powyżej 60. roku życia i ich rodzin.

UOKiK radzi, by zawsze pytać sprzedawcę, czy miejsce, w którym jesteśmy, to jego siedziba lub oddział. Niektórzy sprzedawcy celowo zmieniają siedziby, rejestrują oddział w nowym miejscu, chcąc ominąć przepisy pozwalające na odstąpienie od umowy.

Nie należy ufać całkowicie zapewnieniom sprzedawcy, a jeśli unika on odpowiedzi na pytania, namawia do podpisania umowy bez czytania, nie wolno ulegać presji. Trzeba pamiętać, że obowiązuje to, co jest napisane w umowie, a nie zapewnienia sprzedawcy.

Jeśli nie chcemy uczestniczyć w pokazach połączonych ze sprzedażą, już podczas rozmowy telefonicznej warto ustalić, jaki charakter ma spotkanie. Ukrywanie handlowego celu takich zaproszeń to jedna z nieuczciwych praktyk, na którą skarżą się konsumenci.

UOKiK radzi, by uważać zwłaszcza na pokazy sprawiające wrażenie refundowanych badań medycznych: w rzeczywistości to działania marketingowe mające przekonać do właściwości oferowanych produktów paramedycznych.

Akwizytor i sprzedawca na pokazie przed zawarciem umowy muszą pokazać konsumentom dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dowód osobisty. Odmowa powinna wzbudzić podejrzenia klienta.

Podobne zasady obowiązują, gdy w domu odwiedza nas przedstawiciel jakiejś firmy, proponując np. zmianę dostawcy prądu, gazu lub usług telekomunikacyjnych. Zawsze należy poprosić go o imię i nazwisko, nazwę firmy, którą reprezentuje, a także okazanie identyfikatora lub legitymacji. Jeśli podpisujemy umowę w domu, mamy prawo odstąpić od niej w ciągu 10 dni.

Nowy konsument na rynku spożywczym

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!