Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Usuwanie barier na jednolitym rynku UE przynosi setki mild euro rocznie

Korzyści z usuwania kolejnych barier na jednolitym unijnym rynku szacuje się na setki miliardów euro rocznie - ocenili w czwartek uczestnicy IV Forum Jednolitego Rynku. Jak wskazywano, bariery te ciągle leżą w sektorach usług pocztowych czy telekomunikacyjnych.

Otwierając podsumowującą dekadę obecności Polski na jednolitym rynku UE edycję Forum wicepremier Janusz Piechociński przypominał, że jednolity rynek to jeden z najważniejszych atutów UE, ale po wybuchu kryzysu o jego dobrodziejstwach zaczęto jakby zapominać. Mamy dyskutować o usuwaniu barier, aby tego rynku nie zdetonować protekcjonizmami czy nawet nacjonalizmami - podkreślił Piechociński. Dodał, że Polacy znaleźli się "w jądrze procesów decyzyjnych" UE jak nigdy wcześniej, co sprzyja aktywnemu udziałowi w dyskusji o kierunku zmian rynku.

Europosłanka Róża Thun wskazywała spadek cen roamingu jako jedno z największych osiągnięć wspólnego rynku. W zamówieniach publicznych pozbyliśmy się kryterium najniższej ceny, a dokumenty mogą być składane w formie cyfrowej - mówiła i dodała, że w Polsce będzie to obowiązywać od 2016 r.

W grudniu 2014 r. wchodzi w życie uproszczenie i ujednolicenie dyrektywy konsumenckiej, dotyczące przede wszystkich szczególnie transgranicznej sprzedaży przez internet, od 2016 r. będzie działać specjalna platforma pozasądowego rozstrzygania sporów w handlu on-line i to w 24 oficjalnych językach Unii - podkreślała Thun.

Jako najbliższe wyzwania w procesie usuwania barier Thun wskazała sektory usług pocztowych, telekomunikacyjnych, używanych części samochodowych oraz kwestie bezpieczeństwa i pochodzenia produktów. To niewykorzystany potencjał, szacowany na 630 mld rocznie w skali UE - oceniła.

Ekonomista prof. Witold Orłowski - podkreślając, że jest zwolennikiem jednolitego rynku - przypomniał jednak, że po 60 latach jego funkcjonowania w Europie dalej są cztery różne wtyczki do gniazdek. Roaming pokazał, jak UE może zadziałać, presję konkurencyjną trzeba zwiększać, jednak największym problemem pewnie jest to, że w Europie są różne tradycje i wyobrażenia o przedsiębiorczości - mówił Orłowski.

Jako przykład podał epidemię choroby wściekłych krów, kiedy to brytyjski rząd nie podał nazwy jedynej firmy, w której produktach znaleziono czynniki chorobotwórcze, bo stwierdził, że nie ponosi ona żadnej winy. We Francji, ale może i w Polsce wybuchłaby pewnie afera z oskarżeniami o układy, korupcję itp. - mówił Orłowski. To pokazuje różnicę w rozumieniu przedsiębiorczości i rynku, a więc i trudność w zbudowaniu jednolitego systemu relacji państwo-firma - dodał.

więcej informacji:

Renata Juszkiewicz RSS ALERT    /    Róża Thun RSS ALERT    /    Janusz Piechociński RSS ALERT    /    Witold Orłowski RSS ALERT    /    POHiD RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.42.98
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!