• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

W ciągu trzech lat liczba hurtowni spożywczch spadnie o ponad połowę

Według najnowszych danych firmy Coface Poland tylko w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku działalność na rynku hurtowym musiały zakończyć 22 firmy, czyli o sześć więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Eksperci zapowiadają, że krajowy rynek hurtowy będzie się coraz bardziej kurczył - informuje Gazeta Prawna
  • Autor: Gazeta Prawna
  • Data: 22-04-2009, 10:51
W ciągu trzech lat liczba hurtowni spożywczch spadnie o ponad połowę

Jak zauważają analitycy Euler Hermes, model biznesowy obowiązujący na rynku hurtowym to połączenie niskiego kapitału i niedużych marży oraz wysokich obrotów. Sprawdza się w czasach dobrej koniunktury, ale w czasach kryzysu, zwłaszcza przy ograniczonym dostępie do finansowania (kredytu obrotowego, facktoringu), jest ryzykowny.

Zagrożone są szczególnie hurtownie wyspecjalizowane w branży mlecznej lub mięsnej - oba sektory mają okres słabszej koniunktury. Trudniej będzie się też utrzymać małym lokalnym graczom. Ze względu na mniejszą skalę działania nie łatwo będzie im sprostać agresywnej polityce cenowej ze strony największych graczy.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Zagrożone upadłością są też firmy, które poczyniły inwestycje zbyt duże w stosunku do skali bieżącej działalności. A w zasadzie znaczna większość hurtowników, na fali dobrej koniunktury w ostatnich dwóch latach zainwestowała w budowę lub rozbudowę centrów dystrybucyjnych. Ten rok powinien być dla nich okresem żniw - czytamy w Gazecie Prawnej. Tymczasem według prognoz PMR przewidywany jest spadek tempa wzrostu rynku hurtowego do 8 proc. w 2009 roku, z 15 proc. w 2008 roku.

W tej chwili na rynku hurtowym działa 5 tys. firm. Docelowo przetrwa mniej niż połowa. Analitycy uważają wręcz, że już w ciągu najbliższych trzech lat ich liczba zmaleje do 2 tys. PMR szacuje, że za około trzy lata dziesięć największych firm hurtowych będzie kontrolować 40-50 proc. rynku. Obecnie w ręku 20 graczy pozostaje 30 proc. wartego 170 mld zł hurtowego rynku spożywczego.

W dużym stopniu będzie to efekt konsolidacji, które na skutek kryzysu mają szanse nabrać tempa. Firmy, które mają problemy z płynnością finansową, wciąż są bowiem atrakcyjne dla konkurencji.

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!