Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

W najbliższych czasie ruszy rozbudowa hipermarketów i najstarszych centrów handlowych

Tempo rozwoju rynku powierzchni handlowych zmniejszyło się, w tym roku do użytku zostanie oddane jedynie ok. 400 000 mkw. nowej powierzchni. W 2011 zostanie prawdopodobnie ukończone kolejne 600 000 mkw. ponieważ dokończone zostanie wiele projektów przesuniętych w czasie w 2008 i 2009 - piszą w najnowszym raporcie „Poland Commercial Property Market 2010" analitycy King Sturge.

W najbliższych czasie ruszy rozbudowa hipermarketów i najstarszych centrów handlowych

Autor: King Sturge / portalspozywczy.pl
Data: 18-03-2010, 20:00

W 2009 ukończono budowę ponad 650 000 mkw. powierzchni centrów handlowych. Trzy największe centra handlowe otwarte w zeszłym roku to Bonarka w Krakowie (91 000 mkw., Trigranit), Galeria Malta w Poznaniu (54 000 mkw., Neinver) i Galeria Jurajska w Częstochowie (49 000 mkw., GTC).

Niewielką, ale ważną składową nowej podaży jest rozbudowa istniejących centrów, zwykle pierwszych centrów handlowych jakie powstały w Polsce. W budynkach tych kluczowym najemcą jest hipermarket, a towarzyszy mu niewielka galeria handlowa. Takie centra są łatwo rozpoznawalne, ale wymagają modernizacji i jednocześnie powiększenia powierzchni tak aby mogły poszerzyć ofertę handlową i pozostać konkurencyjnymi dla niedawno otwartych obiektów. W 2009 takie powiększenia powierzchni stanowiły 10 proc. nowej podaży, ale udział ten wzrośnie do 20 proc. w 2011.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Ponad 2/3 zasobów zlokalizowanych jest w 17 miastach, w których liczba ludności przekracza 200 000. Ok. 40 proc. powierzchni centrów handlowych znajduje się w pięciu największych miastach, z ponad 500 000 mieszkańcami.

W ostatnich latach deweloperzy przenieśli swoją uwagę na mniejsze miasta, poniżej 100 000 mieszkańców, których udział w nowej podaży w 2009 wyniósł 29 proc.. Największe projekty otwarte w tych miastach to Focus Mall w Piotrkowie Trybunalskim (35 000 mkw.) i Cuprum Arena w Lubinie (35 000 mkw.). W konsekwencji dużej ilości projektów powstających w mniejszych miastach, przepaść między nimi a większymi miastami w mkw. na osobę zmniejszyła się. W perspektywie krótkoterminowej spodziewamy się, że deweloperzy zwrócą większą uwagę na projekty w dużych miastach, ponieważ są zaniepokojeni nadmierną podażą w miastach regionalnych.

Z całkowitej powierzchni planowanej na 2010 i 2011, 31proc. zlokalizowana jest w dziesięciu największych miastach Polski. Największe projekty to Port Łódź (67 000 mkw.) realizowany przez Inter Ikea oraz Galeria Kaskada (43 000 mkw.) w Szczecinie realizowana przez ECE. Wykres na następnej stronie, który pokazuje relację miedzy średnimi wynagrodzeniami i powierzchnią handlową na koniec 2009 w 25 największych miastach, sugeruje, że Poznań, Kielce i Bydgoszcz mają mniejszą możliwość wchłonięcia dodatkowej powierzchni niż Warszawa, Szczecin, Trójmiasto, a nawet Wrocław.

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.174.50
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!