Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

W roku 2009 oddano do użytku rekordowe 900 tys. mkw. powierzchni handlowej. Teraz szykuje się mocny spadek

12 miesięcy ub. roku było dla polskiego rynku nieruchomości handlowych rokiem burzliwym, obfitującym w wydarzenia, których skutki będziemy odczuwać jeszcze przez kilka najbliższych lat. Należał do rekordowych pod względem podaży, ponieważ oddano do użytku ponad 900 tys. mkw. powierzchni, której budowa rozpoczęła się jeszcze w czasie dobrej koniunktury gospodarczej - informuje w raporcie "Marketbeat - wiosna 2010" firma doradcza Cushman & Wakefield Polska.


Autor: portalspozywczy.pl / Cushman & Wakefield
Data: 09-03-2010, 16:53

Blisko 57% powierzchni weszło na rynek w drugiej połowie roku, m.in.: Bonarka w Krakowie, Galeria Jurajska w Częstochowie, Focus w Piotrkowie Trybunalskim i I faza IKEA Port Łódź.

Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosły na koniec 2009 r. 9.345.000 mkw., z czego 72,9% stanowiły centra handlowe, 19% magazyny i parki handlowe, 0,9% centra wyprzedażowe, a 7,2% inne obiekty handlowe. W minionym roku wzrósł udział małych i średnich miast (39,8%) w całkowitym wolumenie powierzchni.

Ponieważ deweloperzy wstrzymali realizację nowych inwestycji, szczególnie w miastach średniej i małej wielkości, zmniejszył się wolumen budowanej i planowanej powierzchni handlowej.

Na koniec 2009 r. w budowie pozostawało 580.000 mkw., a kolejne 140.000 mkw. czekało na wznowienie prac. Jeśli wziąć pod uwagę projekty planowane do 2011 roku, na rynku może się pojawić dodatkowo ok. 500.000 mkw. powierzchni handlowej. Według wstępnych szacunków podaż w latach 2010-2011 spadnie do poziomu 500.000-600.000 mkw./rok.

Należy podkreślić, że najemcy szybko zareagowali na skutki globalnego kryzysu finansowego. Wiele firm handlowych zaczęło z powodzeniem wprowadzać programy naprawcze, zmieniać strategie rozwoju, renegocjować warunki finansowania z bankami, szukać inwestorów strategicznych. Do poprawy sytuacji przyczynił się również stosunkowo wysoki poziom sprzedaży detalicznej, który przełożył się na bezpieczny poziom obrotów większości głównych najemców.

Konsekwencją zjawisk, jakie zaszły na polskim rynku handlowym w pierwszej połowie 2009 r., był nieznaczny wzrost średniej stopy pustostanów, szczególnie w lokalizacjach o największym nasyceniu nowoczesną powierzchnią handlową (Poznań, Wrocław, Trójmiasto), oraz wydłużenie okresu komercjalizacji nowo wybudowanych centrów handlowych.

Czynsze za wynajem lekko spadły, zwłaszcza w przypadku mniej znaczących obiektów handlowych. Bardzo duża konkurencja na rynku oraz problemy finansowe znacznej części najemców skłoniły właścicieli obiektów handlowych do rozszerzenia oferty zachęt pozaczynszowych (udział właściciela w kosztach aranżacji lokalu, czynsze kroczące, czynsze od obrotu, wakacje czynszowe). Najwyższe stawki w centrach handlowych w Warszawie wyniosły 75-81 EUR/ mkw./mies., a w innych aglomeracjach 42-45 EUR/mkw./mies.

więcej informacji:

centra handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.201.11.222
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!