Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

W temacie opłat półkowych nic się nie zmieniło

W opinii Dustina Du Cane, radcy prawnego, w temacie opłat półkowych, mimo różnego rodzaju orzeczeń i ogólnego klimatu potępienia dla tych praktyk, nic się nie zmieniło. - Mniejsi dostawcy płaca więcej, więksi mniej, a monopoliści lub naprawdę silne brandy nie płacą opłat półkowych, gdyż siecią zależy na tej współpracy - mówi w rozmowie z serwisem portalspożywczy.pl Dustin Du Cane, radca prawny specjalizujący się w tej tematyce.

W temacie opłat półkowych nic się nie zmieniło

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 06-11-2014, 14:07

Jak mówi, sieci handlowe, aby uniknąć kłopotów, opłaty półkowe nazywają w różnoraki sposób. Spotykane są pod różnymi postaciami, np. jako opłata za usługi marketingowe, promocyjne i reklamowe, ale także formie rabatów potransakcyjnych z tytułu marketingu, upustów promocyjnych, bonusów asortymentowych, kosztów kart lojalnościowych lub opłat z tytułu otwarcia nowego super- lub hipermarketu. - Opłaty są często ukrywane jako opłaty logistyczne, opłaty za doradztwo handlowe, za audyty itp. Przy opłatach logistycznych charakterystyczne jest to że albo producent płaci za wożenie już sprzedanego towaru pomiędzy magazynem sieci i sklepami sieci lub że sieć nalicza wynagrodzenie jako procent od wartości towaru a nie od odległości czy gabarytu, czego nie robi żadna prawdziwa firma logistyczna - mówi Dustin Du Cane.

W przypadku opłat logistycznych czy opłat za doradztwo handlowe, pobieranie procentu od wartości towaru jest sprzeczne z logiką i normalnymi zasadami obrotu. - To jasny dowód, że w istocie są to opłaty półkowe - podkreśla prawnik.

Jak mówi, zazwyczaj proces o oddanie opłat półkowych oznacza koniec wszelkiej współpracy. W wyjątkowych przypadkach jest możliwy powrót, ale przeważnie tylko ze względu na specyficzny asortyment dostawcy. - Mimo, że takie opłaty są nielegalne i oznaczają koniec współpracy, to ciągle rośnie liczba procesów w tej sprawie - mówi mecenas Du Cane.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

W 2013 roku odbyło około 800 procesów o odzyskanie opłat półkowych od sieci. Na podstawie prowadzonych spraw, Dustin Du Cane uważa, iż można przyjąć, że średnia wartość roszczeń to 500 tysięcy złotych, ale zdarzają się takie za 5 tysięcy, jak i za 15 milionów złotych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Dustin Du Cane RSS ALERT    /    opłaty półkowe RSS ALERT    /    współpraca z sieciami handlowymi RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • makaroniarz 2014-11-06 18:25:08
    OSIEM lat temu wygrałem z Carrefurem , wypłacili i ugode zaproponowali na pierwszej rozprawie ok. 200 tyś zł i nie chce znać GNOI z koncernów dojących POLAKÓW .Wszystkim mówie to otwarcie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.76.48
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!