Warszawa ma wystarczającą ilość powierzchni handlowych?
Pod względem powierzchni handlowej, Warszawa na pierwszy rzut oka wydaje się być wystarczająco zaopatrzona. Całkowite zasoby powierzchni sprzedażowej w nowoczesnych obiektach handlowych to 1,3 mln mkw., a warszawska oferta handlowa jest jedną z najbardziej zróżnicowanych w kraju pod względem dostępnych formatów - dowiadujemy się z raportu CB Richard Ellis.
Wskaźnik nasycenia Warszawy powierzchnią handlową to około 760 mkw. na tysiąc mieszkańców, nadal mniej niż w większości innych stolic europejskich. Trzeba pamiętać, że inne duże miasta Europy poza powierzchnią handlową w centrach mają zwykle dobrze rozwinięte ulice handlowe, których w Warszawie brak. Co więcej, jeśli weźmiemy pod uwagę całą aglomerację warszawską (czyli ostrożnie szacując około 3 milionów osób), wskaźnik ten spadnie do 430 mkw. na tysiąc mieszkańców.
W dodatku warszawska oferta handlowa starzeje się. Warszawski rynek powierzchni handlowych znalazł się na progu rozwoju. Zakończył się okres gwałtownego przyrostu powierzchni handlowej i obecnie rynek wchodzi w fazę dywersyfikacji, gdzie projekty będą znacznie wyraźniej dostosowywać się do potrzeb swojego klienta. Minął już czas hipermarketów z galerią handlową, choć i takie projekty będą dalej powstawać. Nadszedł czas różnicowania formatów: budowania zarówno centrów sąsiedzkich jak i centrów wyprzedażowych i regionalnych centrów handlowych.
Na rynku nadal jest miejsce zarówno na ekskluzywne domy towarowe jak i dyskonty. - Spodziewamy się znacząco nowego podejścia do rynku handlowego, gdy już znajdziemy się po drugiej stronie spowolnienia gospodarczego. W roku poprzednim działalność deweloperska była bardzo ograniczona, widać jednak oznaki poprawy, w związku z większym dostępem do kredytowania. Wznowiono prace nad niektórymi projektami, dotychczas zawieszonymi. Istniejące nisze na rynku pozwalają zaistnieć nowym projektom handlowym i pobudzić rynek warszawski do dalszego jakościowego rozwoju. Potencjał stolicy pod kątem nowych powierzchni handlowych jest nadal niewykorzystany - mówi Karina Kreja, Starszy Analityk Rynku Powierzchni Handlowych w CBRE.
