• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Wartość inwestycji w nieruchomości handlowe wzrosła o 34 proc.

W drugim kwartale 2011 roku wartość bezpośrednich inwestycji w nieruchomości handlowe w Europie osiągnęła 4,9 miliarda euro. Skumulowana wartość inwestycji w bieżącym roku wyniosła 13,6 miliarda euro, co oznacza 34 proc. wzrost w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku - wynika z danych Jones Lang LaSalle.
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 25-07-2011, 13:31

Większość inwestycji zrealizowano na obszarze Wielkiej Brytanii i Niemiec, gdzie ulokowano 56 proc. całkowitego kwartalnego wolumenu, natomiast w Szwecji, która coraz efektywniej przyciąga uwagę inwestorów, wartość zainwestowanego kapitału wyniosła 572 mln euro. Pod koniec pierwszej połowy 2011 roku wolumen inwestycji zrealizowanych w tym kraju wyniósł ponad 896 mln euro przekraczając tym samym wartość za cały 2010 rok.

Wiele rynków wschodzących odnotowało w tym kwartale wzrost aktywności inwestorów. Suma kapitału zainwestowanego w Rosji osiągnęła pułap 432 mln euro natomiast w Polsce 332 mln euro. Na wyniki te w dużej mierze złożyło się kilka znaczących transakcji, takich jak zakup Gorbushkin Dvoru i Centrum Handlowego Filion w Moskwie przez MTZ Rubin (278 mln euro) lub nabycie warszawskiego Centrum Handlowego Promenada (171 mln euro) przez Atrium.

Jeremy Eddy, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych EMEA w Jones Lang LaSalle komentuje: - Obecnie zainteresowanie inwestorów koncentruje się na głównych rynkach Europy: Francji i Niemczech. Spodziewamy się jednak, iż z końcem roku także Polska i inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej odnotują znaczący wzrost inwestycji. Inwestorzy kierujący się przede wszystkim wysokimi stopami zwrotu lokują kapitał na wschodzących rynkach Rosji i Turcji, na których przewidywany jest wzrost obrotów i czynszów jak również kompresja stóp kapitalizacji.

Jak dalej twierdzi Eddy: - Rynki północnoeuropejskie są atrakcyjne jednak równocześnie ograniczone niewystarczającą ilością dostępnej podaży nieruchomości. Niezmiennie, w większości krajów Europejskich inwestorzy wykazują zainteresowanie przede wszystkim najwyższej jakości aktywami w najbardziej prestiżowych lokalizacjach i dysponują znacznym kapitałem na ich zakup. W naszej opinii trend ten w najbliższym czasie będzie się umacniał.

Centra handlowe są nadal najchętniej nabywanym typem aktywów. Obrót nimi stanowił 59 proc. całkowitego wolumenu transakcji inwestycyjnych w ubiegłym kwartale. Trend ten był w mniejszym stopniu odzwierciedlony na rynku brytyjskim gdzie przedmiotem 29 umów sprzedaży były różnego typu parki handlowe. Średnia wartość każdej z tych transakcji opiewała na 21 mln euro.

Liczba znaczących umów zawartych w drugim kwartale 2011 roku wskazuje również na niesłabnące zainteresowanie inwestorów supermarketami. Do najważniejszych transakcji należy zaliczyć przejęcie przez Unibail-Rodamco portfolio czterech sklepów w Szwecji za 266 mln euro oraz umowę typu sale & leaseback dwóch supermarketów Tesco w Wielkiej Brytanii.

- Drugi kwartał 2011 roku w Europie Środkowo-Wschodniej upłynął pod znakiem wzmożonego zainteresowania inwestorów sektorem handlowym. Polska a następnie Czechy są postrzegane przez inwestorów jako najbardziej atrakcyjne rynki. Pierwsza, znacząca transakcja jaką sfinalizowano na początku trzeciego kwartału 2011 to przejęcie centrum handlowego Olympia w Brnie przez joint venture ECE i Rockspring. Według naszych informacji wiele obiektów handlowych przeznaczonych na sprzedaż wyselekcjonowało już swoich potencjalnych nabywców. Negocjacje zakończą się prawdopodobnie w trzecim lub czwartym kwartale 2011 roku - mówi Agata Sekuła, Dyrektor Działu Inwestycji na Rynku Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowej i Wschodniej w Jones Lang LaSalle.

James Brown, Dyrektor Działu Badań Rynku EMEA w Jones Lang LaSalle dodaje:  - Na przekór dość zmiennym sygnałom poprawy sytuacji ekonomicznej w Europie wartość kapitału inwestowanego w pierwszej połowie 2011 roku wzrosła w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego. Należy przy tym podkreślić iż bezsprzeczny wpływ na lepsze wyniki miała niewielka liczba kilku znaczących transakcji. Cechą charakterystyczną drugiego kwartału było również większe zróżnicowanie transakcji pod względem miejsca ich zawarcia. Rozpoczęliśmy trzeci kwartał bardzo dynamicznie, a w planach jest jeszcze wiele umów, których negocjacje powinny sfinalizować się najpóźniej z końcem września.

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!