Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Wciągu 5 lat liczba sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych w Polsce spadła o 18 proc.

Według danych firmy Nielsen w 2009 r. liczba wszystkich sklepów zmalała do ok. 152 tys., oznacza to 6-proc. spadek w porównaniu z rokiem 2008, kiedy na rynku działało prawie 162 tys. punktów handlowych. Jest to drugi rok z rzędu kiedy placówki detaliczne znikają z rynku na masową skalę, w 2008 r. ubyło 5 proc. sklepów.

Wciągu 5 lat liczba sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych w Polsce spadła o 18 proc.
fot. zakrzow.eko.org.pl

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 12-03-2010, 16:06

Jednocześnie od 2005 r. liczba sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych w Polsce spadła o 18 proc. z czego największy spadek zanotowały małe placówki o powierzchni poniżej 40 mkw., których liczba spadła o 27 proc. Sklepy średniej wielkości zanotowały spadek jednoprocentowy, zaś duże placówki wzrost o 8 proc.

- Z rynku znikły najmniejsze i najsłabsze placówki handlowe większość z nich to sklepy poniżej 20 mkw. powierzchni. Te które przetrwały zanotowały wyższe obroty - mówi Joanna Adamska, z firmy Nielsen.

Według danych Nielsena w roku 2005 działało na polskim rynku 110665 sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych, rok później było ich już tylko 107899, a w kolejnych latach ich liczba spadała coraz szybciej do 104154, dalej 97961, aby w roku 2009 r. osiągnąć liczbę 91026 placówek handlowych.

W tym samym czasie rosła na polskim rynku rola handlu nowoczesnego czyli hiper- i supermarketów oraz dyskontów, których liczba w ciągu ostatnich 5 lat wzrosła o 52 proc.

W tym liczba dyskontów wzrosła z 1613 w roku 2008 do 1777 w roku 2009., równie dynamicznie rozwijały się lokalne sieci supermarketów, których liczba wzrosła z 1631 do 1776. Spadła za to liczba supermarketów prowadzonych przez sieci zagraniczne z 672 do 648.

Pomimo nasycenia rynku dość szybko rozwijały się sieci hipermarketów, których przybyło w ub. roku 15, ich liczba wzrosła więc z 267 (w 2008 r.) do 282 (w roku 2009).

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (2)

  • andrzej 2010-03-15 10:13:10
    W roku 2005 było na pewno więcej sklepów niż 11665, jak to napisano w tekście powyżej. Tylko którą cyferkę z tej liczby zgubiono?
  • anastazja 2010-03-16 09:04:22
    To oczywiste, że wraz ze wzrostem liczby hipermarketów padają drobni sklepikarze. Tylko czy chodzi nam o to , żeby utrzymywać drobne firmy czy wszyscy chcemy wpaść do jednego kotła jakim jest zagraniczny koncern? W prywatnym sklepie możesz być właścicielem lub ajentem, możesz przynajmniej w pewnych granicach dokonywać wyborów, możesz doradzić klientowi, bo znasz towar który sprzedajesz. W hipermarkecie jesteś pionkiem w systemie, a nie człowiekiem. Nawet nie możesz założyć związku zawodowego, który by bronił pracownika- człowieka. W hipermarkecie pracujesz świątek piątek i niedziela, a to oznacza, że pracodawcy zależy na pieniądzu a nie na tobie człowieku, któremu dotąd każda cywilizacja przyznawała czas dla ducha! Cywilizacja komercji nie zna ducha i nie szanuje człowieka. A ty człowieku, który nie pracujesz w handlu myślisz, że to fajnie, że możesz w niedzielę zrobić zakupy i nie widzisz , że sam w ten sposób już stałeś się tylko bezdusznym zjadaczem hamburgerów.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.112.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!