Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

We wrześniu co piąty klient nie wrócił na stacjonarne zakupy w galeriach handlowych (raport)

Liczba klientów centrów handlowych we wrześniu sięgnęła ok. 80 proc. zeszłorocznej, oznacza to, że co piąty klient nie wrócił na stacjonarne zakupy, co jest bezpośrednią konsekwencją epidemii koronawirusa - czytamy w opublikowanym we wtorek raporcie CBRE.

We wrześniu co piąty klient nie wrócił na stacjonarne zakupy w galeriach handlowych (raport)
Liczba klientów centrów handlowych we wrześniu 2020 r. sięgnęła ok. 80 proc. zeszłorocznej, fot. Shutterstock

Autor: PAP
Data: 27-10-2020, 12:27

Dodano, że spadek liczby klientów przekłada się na mniejsze obroty centrów handlowych, które jeszcze w 2019 r. wzrosły o 3,5 proc. W ubiegłym roku istotną dynamikę wzrostu sprzedaży odnotowały restauracje i kawiarnie. Jak zaznaczono, ten rok centra handlowe zamkną spadkiem obrotów, a ucierpieć mogą m.in. właśnie lokale gastronomiczne.

Szefowa sektora handlowego w CBRE Magdalena Frątczak uważa, że epidemia koronawirusa uderzyła w centra handlowe, które w początkowej fazie obostrzeń, były zamknięte. Klienci mogli wybrać się na zakupy spożywcze, do apteki czy drogerii, ale reszta sklepów i usług była niedostępna. "To oczywiście ma swoje przełożenie na wyniki, które jeszcze rok temu były bardzo dobre. Z naszego raportu wynika, że w 2019 roku takie kategorie jak rozrywka, moda, kawiarnie i restauracje oraz wyposażenie domu notowały systematyczne wzrosty obrotów. Natomiast poziom pustostanów utrzymywał się na dość stabilnym poziomie ok. 4 proc. Co prawda aktualnie nie widzimy drastycznych zmian liczby pustych lokali, ale do końca roku jeszcze może się to zmienić" - przewiduje Frątczak.

W raporcie przeanalizowało 13 centrów handlowych w miastach regionalnych o sumarycznej powierzchni ok. 460 tys. m kw. Jak wskazano, w 2019 r. dominującą kategorią najemców w galeriach była moda, która zajmowała 35 proc. powierzchni obiektów. Dalej były sklepy spożywcze - 17 proc. Na kolejnych miejscach znalazł się handel specjalistyczny (m.in. drogerie, multimedia) oraz rozrywka.

Według CBRE w tym roku struktura najemców w podziale na branże się nie zmieni.

"Obecnie odnotowano nieznaczny wzrost poziomu pustostanów. Pod koniec 2019 roku wynosił on średnio 4,1 proc. dla ośmiu największych aglomeracji Polski, a w sierpniu tego roku wzrósł do 4,8 proc." - czytamy w raporcie.

Zwrócono jednak uwagę, że trudno jest prognozować, jak sytuacja będzie wyglądała w czwartym kwartale. "Wiele będzie zależało od toczących się aktualnie negocjacji umów najmu, które dla sieci handlowych są kluczowe. Można zakładać, że w przypadku pogorszenia się koniunktury gospodarczej, a w konsekwencji utrzymujących się niższych obrotów najemców i wzrostu poziomu wakatów w obiektach handlowych, w najbliższych kwartałach może wystąpić presja na obniżkę stawek czynszowych" - podkreślono.

więcej informacji:

handel RSS ALERT    /    handel detaliczny RSS ALERT    /    CBRE RSS ALERT    /    galerie handlowe RSS ALERT    /    centra handlowe RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Kornelia 2020-11-06 11:07:58
    Teraz ludzie kupują online, bo zwyczajnie się boją. Ja to i żywność online zamawiam, ubrania itd. Dzisiaj przykaładowo zamówiłam sobie irobota, bo mój stary odkurzacz odszedł na emeryturę.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.67.179
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!