Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Wiceprezes Tesco: Rok 2010 będzie bardzo ciężki dla sieci handlowych i producentów żywności

- Jest na rynku kilka sygnałów, których nie można lekceważyć, m.in. wzrost bezrobocia, wzrost kosztów utrzymania sklepów i zakładów, brak dostępu do pieniądza, czy rosnące ceny energii elektrycznej. Te elementy nie pozwalają raczej z dużym optymizmem patrzeć na kolejny rok.- mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Czesław Grzesiak, wiceprezes zarządu Tesco Polska.

Wiceprezes Tesco: Rok 2010 będzie bardzo ciężki dla sieci handlowych i producentów żywności

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 09-12-2009, 14:41

Eksperci coraz częściej mówią o trwałych oznakach ożywienia gospodarczego. Czy rzeczywiście to koniec „kryzysu"? Jak Pana zdaniem będzie wyglądać kilkanaście następnych miesięcy?

Mogę mówić tylko o tym co widzę, oceniając rynek na podstawie faktów z ostatnich kilku miesięcy. To o wiele bardziej bezpieczne niż próba prognozowania w dość niestabilnej sytuacji gospodarczej.

Nie zgadzam się z tezą, że kryzys mamy już za sobą i możemy bezpiecznie patrzeć w przyszłość, że przychody konsumentów będą rosły, nastąpi stabilizacja wśród dostawców i producentów i nie będzie już zawirowań na rynkach.

Reakcje polskich konsumentów na kryzys, a raczej spowolnienie gospodarcze w ciągu ostatnich 10 miesięcy tego roku znacznie odbiegają od tego, jak reagują konsumenci np. w Europie Zachodniej gdzie sprzedaż w wielu krajach obniżyła się.

W Polsce jeśli odnosimy ją do innych gospodarek chociażby w naszym regionie, wartość sprzedaży liczona rok do roku utrzymuje się na relatywnie wysokim poziomie.

O ile wydaje się, że sieci handlowe są w dobrej kondycji, o tyle na rynku dostawców jest dość ciężko?

To prawda, na rynku producentów i przetwórców żywności w Polsce dzieje się wiele. Mamy do czynienia z kolejnymi konsolidacjami, a to wywołuje określone zmiany i napięcia w relacjach między producentami, przetwórcami i dystrybutorami.

W ostatnich miesiącach mamy do czynienia z nowym zjawiskiem, czyli dużymi problemami producentów i przetwórców żywności. Gdybyśmy popatrzyli na poszczególne kategorie rynku można byłoby zauważyć duże zmiany, mleczarstwo w Polsce i na świecie przechodzi ostry kryzys, podobne kłopoty ma także branża mięsna, która dodatkowo mocno konsoliduje się. Do dużych koncentracji doszło także wśród producentów olejów, tłuszczów i margaryn.

Koncentracje w sektorze przetwórców nastąpiły w znacznie większym stopniu niż wielu handlowców się spodziewało. To przełożyło się na zawirowania i wzrost cen produktów spożywczych, i spowodowało u konsumentów poszukiwania wyrobów o dobrej jakości, ale pod marką własną sieci handlowych. Inwestycje w produkty sieciowe widać u wielu naszych konkurentów rynkowych.

więcej informacji:

Czesław Grzesiak RSS ALERT    /    Tesco RSS ALERT

KOMENTARZE (10)

  • wzburzona 2009-12-09 17:23:56
    Łajdackie argumenty!!\"Rośnie koncentracja na rynku przetwórców i producentów żywności. Duże podmioty będą chciały uzyskać marżę wyższą niż dotychczas. Będzie się tak działo, ponieważ ich pozycja na rynku będzie bardziej dominująca. \" Czyli ewentualny wzrost cen uzasadnia DROGI PAN bezkompromisową postawą producentów? Cóż, cieszę się, ze słowa powyższe czyta branża, a nie przysłowiowy Kowalski...Sieci handlowe \"janosikują\", zabierają bogatym i rozbuchanym producentom, żeby dać biednym konsumentom \"produkt w niskiej cenie, o dobrej jakości\". WZRUSZAJĄCE!
  • argumenty 2009-12-09 20:19:40
    przecież to prawda. na rynku tłószczów jest ostro. przypominam sprawę ZT a biedronka, a ostatnio tesco.
  • Pogromca Tesco-kupców 2009-12-09 20:34:08
    Pan Czesław - jak zwykle - zaskoczył swoją przenikliwością. Niestety - jak zwykle - mija się z prawdą. Tesco ( i inne sieci) trzęsą się, że będzie mniej dostawców do oskubania. Dlatego szukają pośród małych, których pociągną każdego mniej, ale będzie ich więcej.Panie Czesiu - zadbajcie lepiej o 24-godzinną dostępność produktów na półce, postarajcie się o krótsze kolejki do kas, włączcie więcej światła w halach (tak tam ponuro jak nie wiem gdzie), nie oszukujcie na różnicach cen między półką a kasą itd. P.S. coś często \"menadżerzy\" z Tesco uzewnętrzniają się w Portalu - czekam na innych kilerów (Rysia T. i jego wynurzeń mam już też dość...)
  • Krzycho 2009-12-09 21:34:57
    Tak.. ewidentnie Pan Wiceprezes nie lubi konsolidacji producentów bo dużych gorzej jest \"wydoić\" stosowane socjotechniki przestają być skuteczne ..a zatem trzeba sięgnąć po małych przetwórców - są bardziej naiwni i łatwo dadzą prowadzić się na smyczy , a kiedy się zorientują że wpadli w pułapkę to będzie już dla nich za późno ...dziękujemy za ten wywiad i prognozy Firmy Tesco :))
  • west 2009-12-10 07:09:56
    Panie Grzesiak sami swoją polityką doprowadzacie producentów na skraj ponieważ z roku na rok żądacie więcej i więcej a towaru więcej nie bierzecie .... w takiej sytuacji dostawcy i producenci będą w trudnej sytuacji i zacznąuciekać w mniejsze sieci które stanowią dla was konkurencje.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.153.39.7
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!