Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Wielkie, święte oburzenie

Znowu Andrzej Gantner stawia mnie w pozycji obronnej - trudno taka praca. Tym razem powodem jest artykuł w „Dziennku - Gazecie Prawnej", poświęcony marżom w łańcuchu żywnościowym. Autorka (red Patrycja Otto) koncentruje się na marżach jedynie, a nie na innych elementach i okolicznościach ekonomiczno-operacyjnych funkcjonowania łańcuchów dostaw. Trudno taki wybór autorki i takie Jej prawo.


Autor: Faliński Maria Andrzej
Data: 07-03-2010, 14:05

Spójrzmy na tekst z boku: wykorzystuje on publicznie prezentowane wyniki badań nad rzeczonymi łańcuchami, znane i przewijające się przez różnorodne konferencje nie od wczoraj, nawet nie od tygodni, ale od co najmniej kilku, jeśli nie kilkunastu miesięcy.

Co więcej sam z niego wielokrotnie korzystałem w różnego rodzaju dyskusjach i komentarzach (w myśli, mowie, i pisanym uczynku) - ostatnio badaj w piątek 26 lutego w Polsacie.

Co więcej, jako żywo tekstu in extenso dziennikarzom nie przekazywało nasze biuro.

Z jednej więc strony miło mi, że powstał tekst, który w formie syntetycznej pokazuje rzeczywiste proporcje w podziale marży, wyraźnie dowodząc, że nie handel ma tu największe „frukta" (nie jest bowiem jego tematem ujęcie innych uwarunkowań i kosztów stron kontraktów w łańcuchu), z drugiej jednak nie ubolewam nad rozczarowaniem tych jego czytelników, którzy od dawna wierzą, że lwią część wartości dodanej zawłaszcza handel - oczywiście wielko powierzchniowy. Jest po prostu inaczej - i nie dyskutujmy o faktach.

Na tej kanwie metafora „odgrzewanego kotleta" nie trafia celu. O marżach mówiono w różnej formie i przy różnych okazjach i mówiły o tym osoby polityczne, choć nie był to akurat Minister Sawicki (wystarczy wskazać choćby na przywołaną dyskusję w Polsacie i obecne tam osoby „polityczne").

Kotlet był cały więc czas jakoś tam ciepły, a po publikacji w „D-GP" nieco zaskwierczał, jak „za najlepszych lat" (myślę o wiośnie i lecie 2009, kiedy to wraz z Andrzejem Gantnerem uzasadnialiśmy bezsens urzędowego ustawiania marż i innych parametrów ceny).

Co do kodeksów dobrych praktyk i innych pomysłów na uregulowanie tzw. nieprawidłowości. Moją wykładnią problemu jest stanowisko UOKiKu, którego ulubieńcem przecież branża nie jest - jest za to zbiór zasad gospodarki rynkowej, konkurowania i stosowania obowiązującego prawa. Nie jest nią niestety tryb postępowania innych urzędów.

Otóż (wiem o tym) trwają różnorakie spotkania i konsultacje, dotyczące handlu bezpośrednio. Jakimś dziwnym (czy aby?) trafem organizacje handlowców nie bardzo w nich uczestniczą. Jedni powiedzą, że z lenistwa, a inni - np. ja - z tego powodu, ze nie są zapraszani lub pomimo zaproszenia nie otrzymują materiałów, które otrzymują zaproszone organizacje i firmy producentów.

KOMENTARZE (3)

  • Andrzej Gantner 2010-03-08 09:17:33
    Maćku, nie będę polemizował z interpretacją raportu (od tego jest sprostowanie IERiGŻ), ani z tym skąd go nagle wzieła Gazeta Prawna, bo to w sumie nie ma znaczenia. Zastanawiam się tylko, czy aby na pewno strategia tzw. skrzywdzonej niewinności działa na korzyść Twoich argumnetów. Moim zdaniem raczej dolewasz oliwy do ognia. Co do równości stron, wolności gospodraczej, ekwiwalentności usług, swobody zawierania umów, to masz w przemyśle sprzymierzeńca. Czas to w końcu zrealizować, jak sam zresztą postulujesz :-)
  • L'Osservatore 2010-03-08 11:11:25
    \"Wszystko ma znaczenie\"- ktoś mądry tak ostatnio powiedział :-)
  • Gudryk 2010-03-28 03:10:57
    Szanowny Panie Andrzeju, zgoda lecz dodam, że jeśli nic dobrego sieciom nie przyniesie ich polityka, która wytrwale prowadzą od swegozarania to dobrze i nie dobrze. Po pierwsze powinni oberwać po tych swoich słodkich i fałszywych pysiach i oby stało się to w Polsce właśnie. Po drugie cokolwiek by sie nie stało tam i siam( w polityce prasie i gdziekolwiek indziej)to jak wynika to z mojej praktyki \"współpracy\" z nimi(tymi sieciami) i TAK ODBIJĄ TO SOBIE na skórze producentów/ dostawców stosując kolejne \"CIEKAWE\" zapisy w nowych tekstach Umów rocznych (czytaj OPŁATY !). Definitywnie zaś zapłacimy za to MY KONSUMENCI bo przecie \"nic w przyrodzie nie ginie\" i jeśli SIEĆ zmusi tak czy inaczej producenta do kolejnych/ inaczej nazwanych opłat/ to on aby \"idiota nie być\" przeżuci to na nasze barki w postaci cen - a te z pewnością w tym układzie maleć nie będą dostarczając zgryzoty nam no i POWODÓW Do obrony nas przez Sieci przed fałszywymi wyzyskiwaczami producentami. Zawsze tak bowiem jest - jeśli producent zmuszony jest dokonać podwyżki cen spotyka się nieodmiennie ze sprzeciwem ze strony sieci, które nie chcą do tego dopuścić ponieważ DOBRO KLIENTA ZAGROŻONYM BYĆ MOŻE co spędza sen z powiek wszystkich szefów wszystkich sieci. I tak KOŁO się zamyka. Doświadczony Key Account to mówił do Państwa.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.10.166
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!