• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Wojna o pierogi: Usunąć słowo "pierogarnie" z szyldów!

Usuńcie z szyldów słowo "pierogarnia" - żąda od restauratorów w całym kraju spółka Polskie Pierogarnie. W spór już zaangażowali są językoznawcy - czytamy w Gazecie Wyborczej.
  • Autor: Gazeta Wyborcza
  • Data: 01-04-2009, 07:38
Wojna o pierogi: Usunąć słowo

Lokal przy rynku w Chorzowie nazywa się Pierogarnia pod Beczką. Mieszkańcy miasta mówią jednak po prostu: idziemy do pierogarni na rynek. Dostaną tu pierogi w 26 rodzajach. 

- Gdy otwieraliśmy ten lokal trzy lata temu, myśleliśmy o szybkich i dobrych jakościowo daniach. Dlatego postawiliśmy na pierogi - mówi Grzegorz Wójcik.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

O tym, że nazwa "pierogarnia" przyjęła się w Polsce, przekonać się można, wpisując to słowo w przeglądarkę internetową - wyskakuje ich setki.

Nic dziwnego, że Wójcikowie zdziwili się, gdy pod koniec lutego dostali od spółki Polskie Pierogarnie wezwanie do natychmiastowego usunięcia słowa "pierogarnia" z szyldu, menu i folderów reklamowych. Tradycja spółki sięga 1989 roku, kiedy na krakowskim rynku powstała pierogarnia Hawełki. Dziś spółka ma pierogarnie również w Zamościu i w Warszawie.

W liście skierowanym do Wójcików spółka informuje, że łamią prawo, bo używają nazwy zastrzeżonej w Urzędzie Patentowym. Podobne pisma dostali właściciele pierogarni w całym kraju.

- To śmieszne, tak jakby zastrzec pizzerię - mówi Łukasz Kowalski, szef pierogarni Stary Toruń.

Językoznawca prof. Jerzy Bralczyk już pięć lat temu roztrząsał w "Gazecie", jak nazywać lokal specjalizujący się w pierogach. - Pierogarnia oczywiście - powiedział. - To brzmi swojsko, jak piekarnia. Jakby dobrze poszukać, to pierogarnię można by w jakimś starym słowniku znaleźć - dodał.

- Pierogarnia? Nie, nie ma jej jeszcze w słowniku - mówi językoznawca prof. Jan Miodek. Oznacza to, że nie jest słowem potocznym, choć, jak zaznacza profesor, "ma ku temu potencjał".

- Sami wymyśliliśmy nazwę "pierogarnia", a w 2002 r. uzyskaliśmy ochronę prawną na znak towarowy "pierogarnia" - mówi z przekonaniem Renata Biskupska, prezes Polskich Pierogarni. Dowód? - Śledzę rynek restauratorów i nie przypominam sobie, żeby w latach 90. były inne pierogarnie. Na pierwszym festiwalu pierogów w 2002 roku w Krakowie wśród wszystkich restauracji prezentujących pierogi byliśmy jedyną.

więcej informacji:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • nb 2009-04-06 02:39:14

    słyszałem o różnych pierogarniach, o Polskich jeszcze nigdy:)

    Odpowiedz
  • TZC 2009-04-09 10:40:45

    \"Pierogarnia\" stała się nazwą specjalizacji lokalu. Nie odróżnia konkretnego miejsca, tylko typ działalności. Krótko mówiąc: słowo \"pierogarnia\", tak jak np. pojęcie \"kiełbasy podwawelskiej\", straciło zdolność odróżniania przedsiębiorcy na rynku. Ponieważ zdolność odróżniania jest jedną z podstawowych cech znaku towarowego, słowo \"pierogarnia\" nie może funkcjonować jako znak towarowy. Tłumaczenie, że złe doświadczenia klienta z jednej przeniosą się na złą opinię o drugiej, są naciągane. Poza państwem prawnikami z opisanej spółki nikt nie traktuje tego słowa jak nazwy własnej. Lokale nazywające się pierogarniami nie są traktowane przez klientów jak sieć lub filie tego samego przedsiębiorstwa - a dopiero wtedy można by mówić o 1) wprowadzaniu klientów w błąd lub 2) wykorzystywaniu renomy rynkowej konkretnego przedsiębiorcy. Jeszcze dla porządku: jeden z tych dwu przypadków musi zachodzić, żeby można było wygrać spór sądowy o ochronę znaku.

    Odpowiedz
  • pierogomaniak 2009-04-09 22:39:30

    Czyżby kryzys wywarł takie parcie na warszawiaków , że musieli się posunąć do tak głupiego czynu i się zbłaźnić w tak głupiej walce o 1 słowo ? Doprawdy ludzie zajmijcie się lepiej mieszaniem w swoich garach a nie zaglądaniem do cudzych , żenada i typowa przepychanka łokciami i metoda \"po trupach do celu\"

    Odpowiedz
  • mniam mniam 2009-04-15 14:48:30

    najlepsze są ruskie pierogi

    Odpowiedz
  • wielbiciel 2009-04-15 20:42:17

    też tak uważam

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!