Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Wśród polskich konsumentów rośnie strach przed drugą falą pandemii (badanie)

Wrześniowy odczyt Barometru Nastrojów Konsumenckich GfK, który wyniósł we wrześniu -14,5 i był o 3,4 p.p. niższy niż w sierpniu, wskazuje na możliwe pogłębianie się tendencji spadkowej klimatu konsumenckiego w Polsce - podało we wtorek GfK.

Wśród polskich konsumentów rośnie strach przed drugą falą pandemii (badanie)
Jak podaje GfK wrzesień był drugim miesiącem z rzędu, w którym wyraźnie pogarszały się nastroje konsumenckie. fot. PTWP

Autor: PAP
Data: 29-09-2020, 17:28

"Sierpniowe wyhamowanie szybkiego odbudowywania się notowań, we wrześniu zostało wzmocnione strachem przed drugą falą pandemii i kolejnym lockdownem" - napisano w komunikacie.

Dodano, że we wrześniu wśród składowych Barometru Nastrojów Konsumenckich istotnie spadły oceny bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Spadek wyniósł 6,6 p.p., z poziomu -7,5 do -14,1. Wzrosły natomiast oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego o 3,1 p.p., z poziomu -8,3 do -5,2.

Spadły natomiast oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju o 2,7 p.p., z poziomu -29,1 do -31,8. Spadła również skłonność do zakupów - o 7,7 p.p., z poziomu 0,8 do -6,9.

Jak podaje GfK wrzesień był drugim miesiącem z rzędu, w którym wyraźnie pogarszały się nastroje konsumenckie.

"I choć obecna dynamika spadku nie jest równa dynamice wzrostowej obserwowanej podczas odbudowywania się głównego wskaźnika nastrojów konsumenckich w okresie od maja do lipca, to wyraźnie widać odwracanie się trendu. Strach przed drugą falą zachorowań, obawy o skalę przywracanych restrykcji oraz ogólna niepewność z tym związana kształtuje obecnie nastroje konsumentów i wydaje się, iż będzie wpływała na nie w nadchodzących miesiącach" - dodaje GfK.

W komunikacie napisano, że obrazy nieodległej kwietniowej rzeczywistości oraz wizja możliwego powrotu do modelu funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki z tamtych dni nie powodują już paniki, ale są nadal żywe w świadomości konsumentów.

"Ich niepewność pogłębia także perspektywa nadchodzącego sezonu grypowego, który w normalnych okolicznościach nie wzbudzałby szczególnego niepokoju, jednak tegoroczny jesienno-zimowy sezon zachorowań będzie z pewnością szczególny z powodu równoległej wzrastającej fali infekcji wirusem covid-19" - dodano.

Zdaniem cytowanej w komunikacie Agnieszki Sory, prezes i dyrektor zarządzająca GfK, wydaje się, iż w najbliższej perspektywie dalsze schładzanie nastrojów będzie nieuniknione.

"Powoli poznajemy konsekwencje wzmożonego ruchu turystycznego, powrotów z wakacji, otwarcia szkół i większości sektorów gospodarki. Tak długo, jak sytuacja epidemiczna, a za nią gospodarcza, zarówno ta w Polsce, jak i na świecie, ulega pogorszeniu, tak długo będziemy obserwować dalsze spadki klimatu konsumenckiego. Rosnąca fala infekcji wirusem covid-19 pogłębia niepokój a powrót do szkół i przedszkoli, który wiąże się z dodatkowymi wydatkami w gospodarstwach z dziećmi, dodatkowo przekłada się na negatywną ocenę obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa i tłumaczy spadek indeksu" - dodaje Sora.

więcej informacji:

konsumenci RSS ALERT    /    nastroje konsumenckie RSS ALERT    /    GfK RSS ALERT    /    pandemia koronawiusa RSS ALERT    /    Agnieszka Sora RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • free 2020-09-30 11:05:20
    przecież to są tylko decyzje polityczne, tzw. polityczne, bo to nie są żadni politycy , to mafie, służby i loże

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.4.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!