Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Wyniki finansowe mniejszych sieci handlowych idą w górę

Pandemia poprawiła wyniki finansowe mniejszych sieci handlowych - wskazuje w analizie Polski Instytut Ekonomiczny. Najwyższą rentowność obrotu netto osiągnęły firmy zarejestrowane na Warmii i Mazurach oraz na Śląsku.

Wyniki finansowe mniejszych sieci handlowych idą w górę
Wyniki finansowe mniejszych sieci handlowych idą w górą / fot. PTWP

Autor: PAP
Data: 21-03-2021, 10:30

PIE zwrócił uwagę, że choć pandemia najmocniej uderzyła w małe i średnie przedsiębiorstwa, to część lokalnych firmy poprawiła rentowność.

"Wyniki finansowe w handlu i transporcie po III kw. 2020 r. wskazują, że poprawia się kondycja firm w mniejszych województwach" - zauważyli eksperci w najnowszym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE".

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Analitycy zastrzegli, że często odbywa się to kosztem większych sieci zarejestrowanych w województwach z głównymi ośrodkami miejskimi, np. na Mazowszu, Dolnym Śląsku czy w Małopolsce.

"Pandemia poprawiła wyniki finansowe mniejszych sieci w sektorze handlowym. Najwyższą rentowność obrotu netto osiągnęły firmy zarejestrowane w województwach warmińsko-mazurskim (4,5 proc.) i śląskim (3,7 proc.)" - wyliczyło PIE.

Zwrócono uwagę, że wyniki te były lepsze względem III kw. 2019 r. o kolejno 2,5 pkt. proc. i 1,8 pkt. proc. Znacząco wzrosły też rentowności przedsiębiorstw w województwach podlaskim i lubelskim. Natomiast największe sieci zarejestrowane w województwach mazowieckim i małopolskim "notowały skromny wzrost rzędu 0,3-0,4 pkt. proc.". Według analityków podobne tendencje widoczne w były skali kraju - "średnia rentowność obrotu w handlu wzrosła o 0,3 pkt. proc. - do 2,4 proc.".

Różnice widoczne są też w sektorze transportowym. "Firmy z Mazowsza i Małopolski zakończyły III kw. z dużymi spadkami rentowności - współczynniki były o 3,5 pkt. proc. niższe niż rok temu" - zaznaczyło PIE. Równolegle rosły rentowności przedsiębiorstw w województwach łódzkim (3,5 pkt. proc.), warmińsko-mazurskim (2,1 pkt. proc.) i świętokrzyskim (2 pkt. proc.) - dodano.

Z analizy wynika, że również w sektorze turystycznym i gastronomicznym największe straty dotyczyły regionów z głównymi ośrodkami miejskimi. "Rentowność obrotu netto spadła o 35 pkt. proc. w województwie łódzkim, 20 pkt. proc. w województwie śląskim i 18 pkt. proc. w województwie małopolskim" - wyliczono. Łączna rentowność branży w Polsce spadła z 7,3 proc. do -3,4 proc. (o 10,7 pkt. proc.). "W tym samym czasie rentowność przedsiębiorstw operujących na Podlasiu, Lubelszczyźnie czy Podkarpaciu utrzymała się na dodatnich poziomach" - wskazali analitycy. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

PIE RSS ALERT    /    Polski Instytut Ekonomiczny RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    wyniki finansowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.51.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!