• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Wywiad z Rafałem Mordalskim, dyrektorem Rekpolu

Na polskim rynku odzysku i recyklingu opakowań działa ok. 40 organizacji, Rekopol jest największą z nich. Jako jedyna została założona przez firmy, na które obowiązek ten został nałożony przez polskie ustawodawstwo od 1 stycznia 2002 r. Reprezentują one szerokie spektrum polskiego przemysłu, same należąc do zdecydowanych liderów w swoich branżach. Dlatego przejmowany przez Rekopol obowiązek związany jest z koniecznością zapewnienia recyklingu i odzysku wszystkich rodzajów opakowań, w tym przede wszystkim z papieru i tektury, z tworzyw sztucznych, ze stali i aluminium, no i oczywiście także ze szkła - mówi członek zarządu, dyrektor finansowy Rekopol Organizacja Odzysku SA.
  • Autor: Jerzy Korejwo
  • Data: 13-05-2010, 10:52
Wywiad z Rafałem Mordalskim, dyrektorem Rekpolu

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Aby ten obowiązek zrealizować, konieczne jest stworzenie trwałego i solidnego zaplecza. Dla Rekopolu jest nim system zbiórki selektywnej, w ramach którego działa obecnie ponad 220 podmiotów, na co dzień zajmujących się prowadzeniem zbiórki odpadów opakowaniowych w ponad 1100 polskich gminach. System Rekopolu jest niczym innym, jak dodatkowym źródłem finansowania zorganizowanym dla tych firm, które pochodzi z opłat pobieranych od przedsiębiorców, w tym akcjonariuszy. Warto podkreślić, iż każdy z nich ponosi takie same opłaty jednostkowe - to jedno z pryncypiów działalności Rekopolu. Szczególna rola w tym systemie przypada odpadom opakowaniowym ze szkła. Jako jedyna, obok aluminium, grupa opakowań nie posiada opakowań zbiorczych, których zbiórka jest zdecydowanie łatwiejsza i dużo tańsza. Wszystkie odpady opakowaniowe ze szkła powstają w gospodarstwach domowych, dlatego konieczna jest organizacja ich zbiórki "u źródła". Pojemniki do zbiórki selektywnej spotykane na naszych osiedlach to nic innego jak infrastruktura techniczna, umożliwiająca nam wszystkim, użytkownikom opakowań szklanych, ich właściwą segregację i poprzez to zmniejszenie kosztów przygotowania do recyklingu. Obecność samych pojemników nie jest wystarczająca. Bez wsparcia w postaci działań edukacyjno-informacyjnych pojemniki mogłyby świecić pustkami lub być zapełniane innymi odpadami.

Ze względu na czekające Polskę, a tym samym przedsiębiorców, istotne zmiany poziomów recyklingu (w szkle szczególnie w latach 2012-14) Rekopol stanął przed koniecznością wprowadzenia określonych modyfikacji do systemu zbiórki selektywnej szkła. Głównym elementem było wprowadzenie precyzyjnego harmonogramu wzrostu dopłat do tej zbiórki - tak aby było możliwe jej podwojenie w 2014 roku, czego będzie wymagał polski ustawodawca. Zaowocowało to ponad 40-proc. wzrostem zbiórki szkła w 2008 roku. Realizacja tego programu była możliwa dzięki zrozumieniu i akceptacji zmian stawek przez zdecydowaną większość klientów Rekopolu wprowadzających opakowania szklane.

Dalsza część artykułu jest dostępna dla subskrybentów Strefy Premium PortaluSpożywczego.pl lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie
Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
Masz pytania? Napisz!
premium@portalspozywczy.pl
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!