Partner portalu
partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Wzrost handlu online to więcej samochodów w miastach

Wzrost handlu online zwiększa liczbę samochodów dostawczych poruszających się po polskich ulicach - wskazuje Polski Instytut Ekonomiczny. Instytut dodaje, że 71 proc. badanych wskazuje, że największą motywacją do robienia zakupów przez internet to dostawa kurierem.

Wzrost handlu online to więcej samochodów w miastach
fot. Unsplash

Autor: PAP
Data: 18-01-2020, 10:25

Jak wskazują eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), e-commerce napędza przewozy kurierskie i wpływa na jakość życia w miastach. "W wymiarze społecznym rosnące znaczenie e-commerce oraz idący za tym wzrost liczby dostawy przesyłek, z coraz większym udziałem dostaw do prywatnych mieszkań, oznacza rosnący ruch samochodów dostawczych oraz problemy ze spalinami, parkowaniem i bezpieczeństwem" - czytamy w analizie.

"W 2019 r. po raz pierwszy ponad połowa Polaków (dokładnie 53,9 proc.) deklarowała kupowanie online towarów lub usług. Odsetek ten dynamicznie rośnie, o 17 proc. w ostatnich 5 latach i aż o 6,1 pkt. proc. w porównaniu z 2018 r." - podano.

Według PIE, wzrost handlu online nie jest niczym zaskakującym, ciekawe są jednak towarzyszące mu szersze zjawiska i zmiany społeczne. "Ma on kluczowy wpływ na rozwój rynku przesyłek kurierskich, a tym samym na liczbę samochodów dostawczych poruszających się po polskich ulicach" - wskazano. Dodano, że tylko w 2018 r. liczba przesyłek kurierskich wyniosła 368 mln i była o ok. 20 proc. wyższa niż rok wcześniej.

W ocenie Instytutu, to właśnie możliwość dostarczenia towaru do domu lub paczkomatu jest główną motywacją wskazywaną przez respondentów pytanych o wybór zakupów online. "71 proc. badanych wskazuje, że dostawa kurierem jest dla nich największą motywacją do robienia zakupów online, przy czym jednocześnie 58 proc. respondentów wskazuje taką formę dostawy jako najczęściej przez siebie wybieraną (dla paczkomatów odpowiednio 61 proc. i 52 proc.)" - czytamy.

Darmowe odesłanie towaru kurierem jest najczęściej wybieraną formą dokonywania zwrotu, na trzecim miejscu znajduje się odesłanie przez paczkomat (odpowiednio 18 proc. i 13 proc. wskazań) - podali eksperci PIE.

Dodali, że w wymiarze ekonomicznym prowadzi to do wzrostu konkurencji na rynku dostawców paczek - obecnie w Polsce działa 94 operatorów. Rynek ten będzie się konsolidował - ocenili. Wskazali przy tym, że marża na pojedynczej przesyłce spada, a największa dziesiątka usługodawców odpowiada za ponad 95 proc. liczby przesyłanych paczek i ponad 92 proc. przychodów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

e-handel RSS ALERT    /    e-commerce RSS ALERT    /    usługi kurierskie RSS ALERT    /    Polski Instytut Ekonomiczny RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.200.222.93
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!