• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Z czym firmy handlowe wiążą swoje nadzieje?

Przedsiębiorstwa handlowe poprawę swojej sytuacji wiążą z „wyciszaniem” pandemii COVID-19 i likwidacją ograniczeń w funkcjonowaniu biznesu - mówi dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
  • Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
  • Data: 20-04-2021, 12:07
Z czym firmy handlowe wiążą swoje nadzieje?
dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, fot. Żelazna Studio
  • Wzrost popytu jest szczególnie oczekiwany przez firmy z branż, które najsilniej odczuły skutki lockdownu.
  • Część firm handlowych zapowiada restrukturyzację przedsiębiorstwa i optymalizację zatrudnienia.
  • Pandemia potwierdziła rosnące znaczenie technologii informacyjnych i komunikacyjnych w funkcjonowaniu sklepów. Stały się one nadzieją na „odbudowanie” pozycji na rynku.

Likwidacja ograniczeń w działalności biznesu i wzrost popytu na produkty i usługi

- Przedsiębiorstwa handlowe poprawę swojej sytuacji wiążą z „wyciszaniem” pandemii COVID-19 i likwidacją ograniczeń w funkcjonowaniu biznesu oraz udzielanym przez rząd wsparciem przedsiębiorców, a w dalszej kolejności ze wzrostem popytu na produkty i usługi. Wzrost popytu jest szczególnie oczekiwany przez firmy z branż, które najsilniej odczuły skutki lockdownu (odzież, obuwie, artykuły mody) oraz przez mikrofirmy handlowe - mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Zespołu Foresightu Gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym.

Wyniki marcowego monitoringu przedsiębiorstw, realizowanego przez PIE i BGK, dają podstawy do umiarkowanego optymizmu.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Wprawdzie w lutym br. 12 proc. firm handlowych odnotowało wzrost łącznej wartości sprzedaży a 53 proc. spadek, w tym 34 proc. firm o ponad 10 proc., to jednak 33 proc. firm handlowych przewiduje, że w marcu sprzedaż wzrośnie, a mniej firm (23 proc.), że spadnie. Więcej też firm przewiduje wzrost zatrudnienia (11 proc.) niż jego zmniejszenie (8 proc.) - tłumaczy ekspertka.

Jej zdaniem oczekiwanemu wzrostowi konsumpcji sprzyjać powinno wsparcie dla przedsiębiorstw ze strony rządu w postaci uruchamianych kolejnych tarczy oraz polityka zatrudnienia w firmach handlowych, zmierzająca do ochrony miejsc pracy wszędzie, gdzie jest to możliwe.

- Część firm handlowych zapowiada restrukturyzację przedsiębiorstwa i optymalizację zatrudnienia, która może skutkować zmniejszeniem zatrudnienia, ale równolegle obserwuje się rosnące zapotrzebowanie na pracowników z wiedzą i umiejętnościami w zakresie e-handlu - zauważa.

Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych

- Pandemia potwierdziła rosnące znaczenie technologii informacyjnych i komunikacyjnych w funkcjonowaniu firm handlowych. Stały się one nadzieją na „odbudowanie” pozycji firmy na rynku. Wyniki badania ankietowego PIE, zrealizowanego pod koniec kwietnia 2020 r. wskazują, że w firmach handlowych największe i rosnące zainteresowanie budzą nowe technologie komunikowania się z klientami (69 proc. wskazań) - tłumaczy dr Urszula Kłosiewicz-Górecka.

- Ponad 60 proc. firm jest zainteresowana podpisem elektronicznym i elektronicznym obiegiem dokumentów, a ponad 50 proc. systemami informatycznymi do zarządzania firmą, traktowanymi jako wsparcie działań w zakresie optymalizacji oferty asortymentowej, redukcji kosztów i uzyskiwania wyższego poziomu marży handlowej, a także rozwoju omnichannel i zacieśniania więzi z klientami. Około 50 proc. firm handlowych deklaruje wykorzystywanie internetowych kanałów sprzedaży i obsługi klientów, które w okresie pandemii, są alternatywą dla handlu stacjonarnego - dodaje.

- Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że wyzwaniem dla firm handlowych będzie umiejętność zarządzania połączonymi systemami handlu stacjonarnego i elektronicznego. Obecnie mniejszym zainteresowaniem cieszą się systemy do analizy danych, choć rośnie chęć ich wykorzystywania po pandemii - podkreśla ekspertka.

- Do umiarkowanego optymizmu poprawy sytuacji firm handlowych w drugim półroczu br. skłaniają rozpoczęte szczepienia przeciwko COVID-19 oraz relatywnie korzystna ogólna sytuacja w kraju. Polska jest jednym z trzech krajów UE, obok Litwy i Irlandii, które gospodarczo poradziły sobie z kryzysem najlepiej. Pewien optymizm budzi też sytuacja ekonomiczna gospodarstw domowych oraz zachowania samych przedsiębiorstw, których menadżerowie częściej deklarują wybór strategii ofensywnych niż defensywnych - wyjaśnia. 

- Firmy handlowe, które znacząco nie odczuły niestabilności gospodarczej, za swoje cele w perspektywie najbliższego roku, przyjmują wzrost firmy, poprzez optymalizację i/lub poszerzanie oferty, budowanie stabilnego łańcucha dostaw i pozyskiwanie innowacyjnych zasobów (cyfryzacja i robotyzacja firmy), aby zaistnieć w nowych obszarach rynku. Generalnie, firmy w Polsce, w tym handlowe, oczekują dalszego upraszczania prawa gospodarczego. Mają też nadzieję, że nie będzie nowych podatków i różnych sektorowych opłat - podsumowuje dr Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!