• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Żabka walczy z plastikiem

W minionym roku Żabka jako pierwsza sieć handlowa w Polsce osiągnęła neutralność plastikową, co oznacza, że wraz z klientami i partnerami biznesowymi, zebrała tyle plastiku, ile wprowadziła do obiegu w swoich markach własnych i materiałach w sklepach.
  • Autor: pp
  • Data: 04-06-2021, 12:57
Żabka walczy z plastikiem
EKOmat Żabki - sieć walczy z plastikiem

– Model modern convenience zakłada, że większość produktów, które sprzedajemy w Żabce, jest konsumowana przez klientów od razu i się nie marnuje. Dlatego kluczowym obszarem naszej odpowiedzialności są opakowania na produkty. Poprzez różnego rodzaju inicjatywy zachęcamy naszych klientów i franczyzobiorców do włączania się w proces budowania obiegu zamkniętego, promując ideę „zero waste”. Rezultatem naszych działań było osiągnięcie w 2020 roku neutralności plastikowej w stosunku do wprowadzonych do obrotu przez Żabkę materiałów i opakowań produktów marek własnych, dostępnych tylko w sieci. Ponadto przystąpiliśmy do Polskiego Paktu Plastikowego. Wierzymy, że działając razem, możemy jeszcze skuteczniej pracować nad zamknięciem obiegu plastiku – mówi Anna Grabowska, Wiceprezeska Zarządu ds. Strategii Konsumenckich Żabka Polska.

Żabka - innowacje na rzecz recyklingu

Żabka rozpoczęła od wdrożenia zasad ekoprojektowania. Pierwszym efektem było wykorzystanie w produktach marek własnych butelek pochodzących w 100 proc. z recyklingu. W efekcie wszystkie butelki marek Foodini, Wycisk, OD NOWA oraz shoty S! mają o 33 proc. niższy ślad węglowy aniżeli butelki wykonane z tworzyw sztucznych ze źródeł pierwotnych.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Jednocześnie Żabka w innowacyjny sposób odpowiada na wyzwanie, jakim jest zbiórka plastikowych butelek i darowanie im drugiego życia. Jako pierwsza firma w Polsce, wspólnie z partnerami, wdrożyła rozwiązania zgodne z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) dla marki wody OD NOWA. Akcja ma charakter pilotażowy i jest prowadzona w ponad 20 warszawskich sklepach. W placówkach tych ustawione są pojemniki, do których klienci mogą oddawać puste butelki. Ponadto Żabka realizuje także inny pionierski projekt – przy 15 sklepach w Poznaniu i Warszawie testuje EKOmaty, czyli automaty do zbiórki plastikowych opakowań po napojach i aluminiowych puszek. To innowacyjne rozwiązanie Żabka wdraża wspólnie z Żywiec Zdrój. Firmy połączyły siły, by jeszcze skuteczniej promować recykling jako jeden ze sposobów na ograniczenie produkcji pierwotnego plastiku. Dzięki obu akcjom dziennie ze sklepów Żabka odbieranych jest i otrzymuje drugie życie ponad 1000 butelek.

Żabka - franczyzobiorcy troszczą się o środowisko

Troska o ochronę środowiska naturalnego to także temat bliski franczyzobiorcom sieci Żabka. Dlatego sieć wraz z nimi zbiera m.in. folię z opakowań zbiorczych i transportowych, a następnie dostarcza ją do punktów recyklingu. W 2020 r. drugie życie otrzymało w ten sposób 1,6 tys. ton tworzyw sztucznych, czyli o 50% więcej niż w roku poprzednim.

Jednocześnie sieć konsekwentnie dąży do tego, by sukcesywnie eliminować ze swoich sklepów zbędne, jednorazowe materiały z plastiku. W ponad 7200 sklepach Żabka torby na zakupy, woreczki, oraz plastikowe wieczka do kawy zostały zastąpione całkowicie biodegradowalnymi, papierowymi odpowiednikami. W ten sposób Żabka wraz z klientami zredukuje zużycie plastiku aż o 1000 ton rocznie, jednocześnie budując wśród klientów pozytywne nawyki proekologiczne. Obecnie Żabka realizuje kolejny etap tego procesu – prowadzi przegląd asortymentu w celu eliminacji zbędnego, jednorazowego plastiku z oferty produktowej sklepów. Toczą się także prace nad wprowadzeniem zamienników, które będą bardziej przyjazne środowisku.

Żabka jest także świadoma, że chcąc ograniczać niepotrzebny plastik i pracować nad gospodarką obiegu zamkniętego, powinna – poza edukacją klientów i współpracą z partnerami biznesowymi – podejmować także współpracę z organizacjami działającymi na rzecz ochrony środowiska. Żabka przystąpiła więc do Polskiego Paktu Plastikowego, by – dzieląc się doświadczeniami i dobrymi praktykami – jeszcze skuteczniej pracować nad zamknięciem obiegu plastiku.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!