• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Zła odpowiedź dla rzeczywistych problemów

Muszę skomentować wynik głosowania nad raportem Pani Poseł Kateriny Batzeli (Grecja) przypisującym sieciom handlowym działania niecne wobec partnerów biznesowych, a szczególności polegające na sztucznym zaniżaniu cen (a więc przychodów ) płaconych rolnikom za ich produkty. Jest to klasyczny przykład działania objawów ego, sięgającego po najprostsze i łatwo widoczne fakty - bez refleksji nad ich przyczynami.
  • Autor: Maria Andrzej Faliński
  • Data: 30-03-2009, 21:57

Te fakty, to poziom cen płaconych rolnikom - faktycznie dość niskich oraz poziom cen produktów mniej lub bardziej przetworzonych (nieprzetworzone produkty żywnościowe to w detalu margines) na półkach wielkich detalistów, istotnie wyższych od „cen zerowych" (ale za to najniższych na rynku konsumenckim). A co jest w środku?

W środku jest parę okoliczności i faktów do odnotowania. Przede wszystkim rzadko, niemal akcydentalnie sieć handlowa kupuje u rolnika. 99% żywności pochodzi od innych dostawców - specjalistycznych hurtowni, producentów-przetwórców, itd. Na cenę produktu więc na wejściu do marketu składa się więc wiele cen i pośrednich marż - każdy przecież musi coś zarobić po drodze. Do centrum zakupowego sieci wchodzi więc produkt „omarżowany" przez wiele ogniw pośrednich. I tu ciekawa rzecz - swoją marżę dokłada detalista, ale nie jest to tak, jak sugeruje Raport, że całą „słodycz zlizuje" zlizuje handel.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Nawet jeśli różnica między ceną płaconą rolnikowi, a ceną płacona przez konsumenta jest tej pierwszej pięciokrotnością (co zapisano w raporcie), to i tak handel ma w tym jedynie kilkunastoprocentowy udział. Poziom marż w dużym handlu to dla żywności kilka do kilkunastu procent (wyjątkowo jest tych procentów kilkadziesiąt) - inna sprawa, od czego ów procent jest liczony. Kto więc zarabia? - wszyscy. Ale w porównaniu do ponoszonych kosztów i naliczonych marż, nie wolno wrzucać kamienia ani do ogródka detalisty, ani głównego przetwórcy.

Koszty "pompujące" cenę (co nie znaczy są one do uniknięcia) powstają gdzie indziej i Pani poseł o tym musi wiedzieć, choć nie musi pisać - i nie pisze. To żadna sztuka porównać cenę zerową wytwórcy surowca żywnościowego do ceny detalicznej lub ceny w HORECA - wynik oczywisty i z góry znany: czysty wyzysk, ale... to nie jest ani prawda, ani nawet mądra sugestia.

Dziwi mnie zatem wynik głosowania i głuchota na argumenty EuroCommerce'u (nasze -POHiDu, również). Okazuje się, że zawsze warto (i ładnie u ludu wygląda) „przedzwonić" po brukselsku (i po warszawsku również) w markety, nie zważając na proporcje cen detalicznych w innych profilach i formatach handlowych, na stosunki w hurcie, w produkcji, logistyce, w sektorze finansowym („golącym do skóry" za kredyty obrotowe na wszystkich etapach łańcucha dostaw), consultingu i doradztwie jakościowym, itd. Dla polityków nie istnieje ani pojęcie łańcucha dostaw, ani rozkładu kosztów i marż - trudno, to nie jedyna ich niekompetencja.

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • AG 2009-03-31 18:15:46

    Szanowny Mario Adrzeju, Trudno odmówić logiki Twojej wypowiedzi, choć spodziewam się, że nastepne komentarze będą mniej pochlebne. Jednakże nie rozumiem Twojego narzekania. Wielkopowierzchniowe sieci handlowe mogą mówić o wielkim szczęściu i nie powinny skarżyć się na Parlament Europejski, gdyż ten zamiast zająć się na serio regulacjami, które w końcu ucywilizowałyby warunki współpracy(nie chodzi o marże) i obniżyły jej koszty (co niewątpliwie dla sieci byłoby bolesnym przeżyciem), bawi się w kolejne, nic nie znaczące w realnej ekonomii rezolucje. Ale przecież idą wybory, a gospodarka nie głosuje, rolnicy natomiast już tak i trzeba pokazać, że pilnuje się ich dochodów :) Marketing społeczny mówi, że firmy które są odbierane jako działające na niekorzyść społeczeństwa, wczesniej czy później upadną. Może zarówno w Polsce jak i Brukseli czas na poważne rozmowy, co do warunków współpracy sieci ze swoimi dostawcami, no chyba, że poczekamy na następną rezolucję w tej sprawie. pozdrawiam.

    Odpowiedz
  • s 2009-04-01 11:06:35

    do przedmówcy - też mnie zainteresowało w trakcie czytania, co z tego - bezsprzecznie inteligentnego - puste/próżne przelewania miałoby wyniknąć. czyżby forma \'blogowania\' pozwalała na miałkość wypowiedzi

    Odpowiedz
  • KKrajewski. Kat. Handlu i Usług AM Gdynia 2009-04-01 19:24:30

    Witaj Maciek! Rozumiem Twoje sugestie o niewinności sieci i braku wiedzy urzędników EU. Ale w polskich warunkach wystarczy porównać ceny zbytu producentów dostarczających do sieci handlowych z cenami tych samych produktów na półkach i jasno widać poziom marży! Zdecydowanie nie jest to kilka procent!! Gdyby będzie potrzeba jestem w stanie zebrać wszystkie niezbędne dane od producentów mleczarskich i zbiorę dane o cenach tych samych produktów z półek marketów! Prawda będzie boleć! Proszę o trochę skromności w głoszeniu sądów naiwnym czytelników! Są jednak niektórzy, co rozumieją i znają fakty! Pozdrawiam

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!