Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Żywność w 2022 będzie tańsza? Jest jeden warunek

Obniżenie VAT-u na żywność spowolni dynamikę wzrostu cen żywności? Paweł Kowalski, ekonomista Banku Pekao SA wskazuje, że to od producentów i dystrybutorów zależało będzie, w jakim stopniu zerowa stawka podatku znajdzie odzwierciedlenie w finalnej cenie.
  • Autor: Olimpia Wolf
  • Data: 29-12-2021, 10:04
Żywność w 2022 będzie tańsza? Jest jeden warunek
Paweł Kowalski, ekonomista Banku Pekao SA. Fot. materiały prasowe

Trzy pytania do. Rozmowy Olimpii Wolf

 

Olimpia Wolf: Tymczasowa zerowa stawka VAT na żywność może wejść w życie od 1 lutego 2022 roku. Obniżka ma dotyczyć produktów spożywczych, które mają 5-proc. stawkę VAT. Jak to może wpłynąć na gospodarkę i inflację?

Paweł Kowalski: Punktem wyjścia dla obniżek VAT na żywność i inne produkty pierwszej potrzeby jest założenie, że wysoka inflacja w kraju jest w znaczącej mierze pochodną rozregulowania globalnych rynków przez skutki pandemii COVID-19 oraz że w związku z tym ma ona charakter przejściowy. Działania te bazują na oczekiwaniach, że w trakcie 2022 roku sztywności podażowe na światowych rynkach surowców, materiałów i półproduktów rozładują się na tyle, aby osłabić presję na dalszy wzrost cen przynajmniej niektórych artykułów konsumpcyjnych. Obniżki VAT mają w tej sytuacji na celu zmniejszenie odczuwalności inflacji dla społeczeństwa w najbliższej przyszłości, zanim mechanizmy rynkowe zaczną przywracać globalną równowagę. W takim sensie mogą one przynieść pewną ulgę zarówno konsumentom, jak i producentom żywności (którzy doświadczają presji na marże ze strony sieci handlowych). Trzeba natomiast pamiętać, że rozwiązania takie same z siebie nie mogą odwrócić procesów inflacyjnych, a jedynie chwilowo złagodzić ich dotkliwość. Kluczowe dla dalszego kształtowania się cen żywności w kolejnych miesiącach będą i tak zjawiska zachodzące w sferze realnej, przy czym rzeczywiście bardzo duże znaczenie mają tutaj trendy globalne w zakresie cen czynników produkcji rolniczej, kosztów energii i paliw czy wreszcie – za pośrednictwem kanałów handlu zagranicznego – samych cen żywności na rynkach światowych.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

A może powinno się obniżyć nie tylko 5-procentowy, ale też i wyższy VAT na żywność?

Celem działania rządu nie jest w tej chwili obniżanie podatków ogółem, a jedynie zmniejszenie dotkliwości szybkiego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych dla społeczeństwa. Z tego względu wybór padł na te kategorie produktów, które odgrywają największą rolę w konsumpcji bieżącej i mają największe udziały w koszyku inflacji. Wśród produktów żywnościowych stawką 5-proc. obłożone są właśnie najpowszechniej kupowane artykuły.

Czy konsumenci odczują niższe ceny produktów spożywczych?

Mówimy o produktach obłożonych stawką 5%. Oznacza to, że na poziomie pojedynczego produktu percepcja wpływu wprowadzenia zerowej stawki na cenę detaliczną może do pewnego stopnia zacierać się w oczach konsumentów. Jednak na poziomie całego koszyka żywności kupowanego przez konsumenta, przy jego wysokim udziale w łącznych wydatkach konsumpcyjnych (blisko 28% nie licząc napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych), obniżenie kosztu zakupu o stawkę podatku byłoby z pewnością realną ulgą dla domowych budżetów. Według szacunków Departamentu Analiz Makroekonomicznych Banku Pekao SA wprowadzenie zerowej stawki VAT na żywność może obniżyć łączną inflację (tzn. zmniejszyć skalę wzrostu średniego poziomu cen wszystkich towarów i usług konsumpcyjnych w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku) o od 0,8 do 1,0 punktu procentowego w okresie, w którym stawka ta będzie utrzymywana. Gdyby taka skala wpływu została rzeczywiście osiągnięta, to można byłoby mówić o realnej odczuwalności.

Niestety nie można zakładać, że obniżka stawki VAT wpłynie na cenę detaliczną w skali 1:1 – to od producentów i dystrybutorów zależało będzie, w jakim stopniu zerowa stawka podatku znajdzie odzwierciedlenie w finalnej cenie, a w jakim zostanie wykorzystana do podniesienia marży. Na to nakładać się mogą efekty dochodowe – jeżeli detaliczne ceny produktów objętych redukcją VAT rzeczywiście obniżą się, to zwiększy się nieco dochód rozporządzalny konsumentów, którzy będą mogli przeznaczyć te „dodatkowe” środki na zwiększenie zakupów. Jeżeli przeznaczą je na zakup żywności, to wygenerowany w ten sposób dodatkowy popyt może mieć wpływ na ceny, ograniczając w pewnym stopniu oddziaływanie obniżki podatków. Trzeba wreszcie pamiętać, że obniżki VAT zapowiedziane są jako działanie tymczasowe, a przywrócenie „normalnych” stawek ponownie podbije ceny.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!