Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Brać paragony ze sklepów i restauracji i sprawdzać, czy to paragony fiskalne

Resort finansów apeluje do konsumentów, by odbierali paragony, ale jednocześnie sprawdzali, czy wydawane przez sprzedawców dokumenty to paragony fiskalne. W lokalach gastronomicznych można bowiem dostać też paragon, który nie jest potwierdzeniem sprzedaży.
  • Autor: PAP
  • Data: 22-07-2015, 20:17

Ministerstwo przypomniało w środowym komunikacie, że fiskus prowadzi letnią edycję paragonowej akcji edukacyjnej "Weź Paragon", która tym razem odbywa się pod hasłem "Nie daj się oszukać, sprawdź paragon".

"Tegoroczna kampania, oprócz zachęcania konsumentów do odbierania paragonów od sprzedawców towarów i usług, ma również na celu zwrócenie uwagi na to, że nie każdy wydawany paragon jest fiskalnym potwierdzeniem zrealizowanej operacji. Problem paragonów niefiskalnych dotyka w szczególności branży gastronomicznej, a oszuści unikający płacenia podatków przyczyniają się do rozwoju szarej strefy" - napisano w komunikacie MF.

Paragon fiskalny to dokument drukowany przez kasę rejestrującą w momencie sprzedaży, potwierdza dokonanie tej transakcji. Każdy paragon fiskalny zawiera charakterystyczne elementy: centralnie umieszczony napis paragon fiskalny; NIP wystawcy, jego nazwę i adres; nazwę towaru lub świadczonej usługi; cenę; logo i numer kasy.

Natomiast paragon niefiskalny nie jest drukowany przez kasę fiskalną i nie powinien być przekazany kupującemu jako dowód zakupu, jeżeli sprzedawca musi ewidencjonować obroty na kasach rejestrujących. Taki paragon często spotykany jest w gastronomii, gdzie nazywany jest też rachunkiem lub paragonem kelnerskim.

"W przypadku niewydania paragonu, jak również wydania paragonu niefiskalnego przez podatnika, na którym ciąży obowiązek jego wystawienia, wartość podatku VAT z reguły i tak jest pobierana od konsumenta. To konsument ostatecznie płaci podatek w cenie towaru lub usługi, jednak nie trafia on do budżetu, lecz do +kieszeni+ sprzedawcy. Co jest istotne nie tylko z punktu widzenia społecznego, ale również w aspekcie uczciwej konkurencji - przedsiębiorców, którzy rzetelnie płacą podatki" - wyjaśniło MF.

Ministerstwo wskazało, że akcja skierowana jest przede wszystkim do konsumentów, bowiem to oni proszą - lub nie, o paragony. MF zaznaczyło jednak, że unikanie opodatkowania ma negatywny wpływ nie tylko na stan finansów publicznych, ale także na konkurencję w poszczególnych branżach. Dlatego resort próbuje zachęcić także przedsiębiorców, by aktywnie włączyli się w działania wspierające gospodarkę narodową i równą konkurencję na rynku.

Resort dodał, że jesienią ruszy Loteria Paragonowa, która zakłada losowanie atrakcyjnych nagród wśród prawidłowo wystawionych przez sprzedawców, a następnie zarejestrowanych przez kupujących, paragonów fiskalnych. W losowaniach będą brały udział tylko zweryfikowane paragony. Paragony niefiskalne nie będą mogły być rejestrowane na stronie loterii i nie wezmą w niej udziału.

W komunikacie podkreślono, że prowadzona cyklicznie od kilku lat akcja "Weź Paragon" odwołuje się do takich wartości jak uczciwość i współodpowiedzialność za państwo. Jej cel jest prosty - uświadomienie Polakom, jak ważna jest ich rola w kształtowaniu uczciwego obrotu gospodarczego.

 

 

 

 

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Magda 2015-10-18 15:11:04

    tak zgadza się, ja po raz pierwszy spotkałam się z paragonem niefiskalnym. Wydany mi on został po zakupach w sklepie mięsnym w Bydgoszczy. niestety nabrano mnie bo nie mogę go zarejestrowac na stronie loteri paagonowej

    Odpowiedz

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!