Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
HoReCa

Raport PMR: Dynamicznie rosnący rynek HoReCa napotyka kolejne przeszkody

Rynek HoReCa w Polsce jest wart 26,7 mld zł według analizy PMR, co oznacza, że w 2016 r. wzrósł ponad 7% rok do roku. Nie dość, że dynamika w ubiegłym roku była najwyższa od dekady, to również w 2017 roku, w związku z dobrą kondycją polskiej gospodarki oraz wzrostem krajowej konsumpcji, prognozy dla tego rynku są bardzo dobre. Potwierdzeniem są dane zaprezentowane w raporcie PMR „Rynek HoReCa w Polsce 2017. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2017-2022”.

Raport PMR: Dynamicznie rosnący rynek HoReCa napotyka kolejne przeszkody
fot. shutterstock

Ponad połowa Polaków korzysta z usług gastronomicznych i widać rosnący trend nie tylko w liczbie samych klientów rynku HoReCa, lecz także w zwiększającej się częstotliwości odwiedzin. Ubiegły rok był bardzo dobrym okresem dla konsumpcji oraz gastronomii. Polacy chętnie odwiedzają zarówno placówki najbardziej znanych sieci (jak największych McDonald’s, KFC), jak i lokale niezależne: modne food trucki, bary i restauracje slow-food, czy o wąskiej specjalizacji jak wegańskie, wybrane dania kuchni świata.
 
Z drugiej strony rynek jest trudny, o czym przekonuje się część graczy, którym nie udało się rozwinąć skrzydeł. Można tu wymienić markę Dairy Queen czy też lokale z ofertą popularnego kebaba – segmentu, w którym dobrze sobie radzą głównie sieciowe punkty sprzedaży, a wiele niezależnych upadło. Na rynku widać też nasycenie ofertą w zakresie modnych w ostatnich latach hamburgerów.

Jedną z największych przeszkód, z jakimi rynek musiał się mierzyć w ciągu ostatnich kilku lat, była niska dodatnia dynamika liczby konsumentów i wartości paragonów. Sporym wyzwaniem była także zmiana przyzwyczajeń i większe wymagania odnośnie oferty restauracyjnej spełniającej potrzeby klientów na diecie. Ten ostatni czynnik jest coraz bardziej zauważalny w związku z rosnącą świadomością społeczeństwa w kwestii zdrowego stylu życia. Jak pokazuje badanie PMR, 13% Polaków przyznało się do stosowania określonej diety. Są to głównie kobiety oraz osoby po 55 roku życia. Osoby na diecie to w zdecydowanej większości (68%) osoby będące na diecie zdrowotnej, czy leczniczej. Dieta typowo odchudzająca stosowana jest przez 16% badanych. Diety wykluczające określone składniki (jak weganizm, wegetarianizm, diety bezlaktozowe, bezglutenowe, itp.) stanowią razem 9% deklaracji.
 
Inną przeszkodą, z jaką obecnie mierzy się rynek, są nie tylko rosnące koszty zatrudnienia, lecz także skokowy wzrost bariery związanej z niedoborem wykwalifikowanych pracowników. Spadająca liczba osób bezrobotnych oraz wzrost płac w wielu sektorach handlu sprawił, że gastronomia musi się mierzyć z problemem zwiększającej potrzeby profesjonalizacji zawodu kelnera czy barmana.
 
Dużym wyzwaniem dla rynku HoReCa jest także szybko rosnąca liczba sklepów convenience z ofertą gastronomiczną, kącików gastronomicznych na stacji paliw czy oferty kanapek i ciepłych napojów w piekarniach czy cukierniach. Jak pokazują badania PMR, połowa Polaków korzystała z takiej formy zakupów produktów gastronomicznych, co jest wartością zbliżoną z ogólnym odsetkiem korzystających z gastronomii.
 
Jak podaje raport, wymienione czynniki będą sprawiać, że rynek gastronomiczny będzie uważniej śledził trendy i odpowiadał na potrzeby klientów. To powinno zapewnić wzrost na całym rynku w najbliższych latach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

PMR RSS ALERT    /    gastronomia RSS ALERT    /    rynek restauracji RSS ALERT    /    rynek restauracyjny w Polsce RSS ALERT    /    fast food RSS ALERT    /    food truck RSS ALERT    /    food truck w Polsce RSS ALERT    /    McDonald's RSS ALERT    /    Dairy Queen RSS ALERT    /    KFC RSS ALERT    /    rynek pracy HoReCa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.101.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!