Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Raport PMR: Dynamicznie rosnący rynek HoReCa napotyka kolejne przeszkody

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 27-04-2017, 12:24
Rynek HoReCa w Polsce jest wart 26,7 mld zł według analizy PMR, co oznacza, że w 2016 r. wzrósł ponad 7% rok do roku. Nie dość, że dynamika w ubiegłym roku była najwyższa od dekady, to również w 2017 roku, w związku z dobrą kondycją polskiej gospodarki oraz wzrostem krajowej konsumpcji, prognozy dla tego rynku są bardzo dobre. Potwierdzeniem są dane zaprezentowane w raporcie PMR „Rynek HoReCa w Polsce 2017. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2017-2022”.
Raport PMR: Dynamicznie rosnący rynek HoReCa napotyka kolejne przeszkody
fot. shutterstock

Ponad połowa Polaków korzysta z usług gastronomicznych i widać rosnący trend nie tylko w liczbie samych klientów rynku HoReCa, lecz także w zwiększającej się częstotliwości odwiedzin. Ubiegły rok był bardzo dobrym okresem dla konsumpcji oraz gastronomii. Polacy chętnie odwiedzają zarówno placówki najbardziej znanych sieci (jak największych McDonald’s, KFC), jak i lokale niezależne: modne food trucki, bary i restauracje slow-food, czy o wąskiej specjalizacji jak wegańskie, wybrane dania kuchni świata.
 
Z drugiej strony rynek jest trudny, o czym przekonuje się część graczy, którym nie udało się rozwinąć skrzydeł. Można tu wymienić markę Dairy Queen czy też lokale z ofertą popularnego kebaba – segmentu, w którym dobrze sobie radzą głównie sieciowe punkty sprzedaży, a wiele niezależnych upadło. Na rynku widać też nasycenie ofertą w zakresie modnych w ostatnich latach hamburgerów.

Jedną z największych przeszkód, z jakimi rynek musiał się mierzyć w ciągu ostatnich kilku lat, była niska dodatnia dynamika liczby konsumentów i wartości paragonów. Sporym wyzwaniem była także zmiana przyzwyczajeń i większe wymagania odnośnie oferty restauracyjnej spełniającej potrzeby klientów na diecie. Ten ostatni czynnik jest coraz bardziej zauważalny w związku z rosnącą świadomością społeczeństwa w kwestii zdrowego stylu życia. Jak pokazuje badanie PMR, 13% Polaków przyznało się do stosowania określonej diety. Są to głównie kobiety oraz osoby po 55 roku życia. Osoby na diecie to w zdecydowanej większości (68%) osoby będące na diecie zdrowotnej, czy leczniczej. Dieta typowo odchudzająca stosowana jest przez 16% badanych. Diety wykluczające określone składniki (jak weganizm, wegetarianizm, diety bezlaktozowe, bezglutenowe, itp.) stanowią razem 9% deklaracji.
 
Inną przeszkodą, z jaką obecnie mierzy się rynek, są nie tylko rosnące koszty zatrudnienia, lecz także skokowy wzrost bariery związanej z niedoborem wykwalifikowanych pracowników. Spadająca liczba osób bezrobotnych oraz wzrost płac w wielu sektorach handlu sprawił, że gastronomia musi się mierzyć z problemem zwiększającej potrzeby profesjonalizacji zawodu kelnera czy barmana.
 
Dużym wyzwaniem dla rynku HoReCa jest także szybko rosnąca liczba sklepów convenience z ofertą gastronomiczną, kącików gastronomicznych na stacji paliw czy oferty kanapek i ciepłych napojów w piekarniach czy cukierniach. Jak pokazują badania PMR, połowa Polaków korzystała z takiej formy zakupów produktów gastronomicznych, co jest wartością zbliżoną z ogólnym odsetkiem korzystających z gastronomii.
 
Jak podaje raport, wymienione czynniki będą sprawiać, że rynek gastronomiczny będzie uważniej śledził trendy i odpowiadał na potrzeby klientów. To powinno zapewnić wzrost na całym rynku w najbliższych latach.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!