Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Sytuacja w gastronomii w nowych realiach

Wraz z nastaniem 2022 roku zastaliśmy wszyscy nowe realia podatkowe. Jak pokazują liczne doświadczenia wielu grup zawodowych, są one dalekie od tego, co zostało zapowiedziane przed ich wprowadzeniem - mówi Maciej Możejko, ekspert do spraw rozwoju biznesu klienta HoReCa, Makro Cash and Carry Polska S.A.
  • Autor: oprac. AW
  • Data: 22-02-2022, 08:24
Sytuacja w gastronomii w nowych realiach
Maciej Możejko, ekspert do spraw rozwoju biznesu klienta HoReCa, MAKRO Cash and Carry Polska S.A.; fot. mat. pras.

Jak wskazuje Maciej Możejko, najwięcej na wprowadzonych zmianach stracą przedsiębiorcy z tytułu zmiany rozliczania składki zdrowotnej i braku możliwości odpisania tejże od podatku. W związku z tymi zmianami dodatkowe obciążenie przedsiębiorcy wyniesie miesięcznie od kilkudziesięciu aż do kwot przekraczających tysiąc złotych.

Natomiast od początku lutego za sprawą zmian w podatku VAT na żywność, energię i paliwa przedsiębiorcy tracą kolejne środki.

Ekspert do spraw rozwoju biznesu klienta HoReCa, Makro Cash and Carry Polska S.A, pokazuje tę zmianę od strony konsumentów i przedsiębiorców.

VAT: Punkt widzenia konsumenta

–  Sprawa jest bardzo prosta. Każdy z nas, udając się na stację benzynową, widzi cenę za litr paliwa niższą o kilkanaście procent. Podobnie jest w sklepach, produkty „pierwszej potrzeby”, tzn. te, które do tej pory były objęte 5% stawką podatku VAT, powinny w myśl założeń mieć ceny obniżone o te 5%. Najprościej rzecz ujmując, jeśli do tej pory na półce w sklepie towar kosztował 20zł to teraz powinien kosztować 19 zł i 5 gr. Dlaczego tak? Podatek liczymy od Ceny netto. Zatem jeśli pomnożymy kwotę netto 19,05 przez 5% podatku wówczas uzyskamy równe 20zł. Stąd ceny w sklepach obecnie nie mają klasycznych równych końcówek. I tutaj rzeczywiście konsumenci odczuwają dużą różnicę. Ekonomiści twierdzą, że na tych właśnie produktach gospodarstwo domowe oszczędza około 80zł miesięcznie. W skali roku to prawie 1000zł więc są to bardzo konkretne pieniądze. Sytuacja ma się jednak zupełnie inaczej w przypadku przedsiębiorców – tłumaczy Maciej Możejko.

VAT: Punkt widzenia przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy posługują się ceną netto i ceną brutto w przeciwieństwie do konsumentów, których interesuje tylko ta druga. Różnice między ceną brutto a ceną netto to właśnie podatek od towarów i usług, znany jako VAT.

– Obniżanie podatku  VAT oznacza, że przedsiębiorcy tracą tak zwane koszty, które stanowi między innymi podatek VAT. Przy zakupie surowców było to 5% na towary, które właśnie tę stawką były objęte. W przypadku paliw i energii elektrycznej i gazu ta obniżka wynosi aż 15%. Oznacza to, że o tyle mniej przedsiębiorca odliczy jako koszt prowadzenia działalności. A teraz jak wygląda sprzedaż tego przedsiębiorcy? Dokładnie tak jak przed wprowadzeniem zmiany. To znaczy, że restauracja sprzedaje swoje dania z podatkiem 8% lub 23% jeśli zachodzą ku temu odpowiednie warunki np. danie zawiera owoce morza – wymienia ekspert do spraw rozwoju biznesu klienta HoReCa, Makro Cash and Carry Polska S.A.

–  Efekt jest taki, że przedsiębiorca ponosi w dwóch aspektach dodatkowe obciążenia z tytułu prowadzonej działalności: po pierwsze z tytułu zmiany ujętej w programie nowy ład, po wtóre zaś z tytułu obniżenia stawki VAT – podsumowuje Możejko.

Jakie mogą być konsekwencje?

Scenariuszy jest kilka i niestety, żaden póki co nie jawi się w różowych barwach. Poniżej zamieszczam możliwe scenariusz – takie, które są najbardziej prawdopodobne z mojego punktu widzenia.

1.       Fala bankructw – to można już obecnie obserwować. Wiele lokali nie wytrzymuje nowych obciążeń podatkowych i nie są w stanie funkcjonować w nowych realiach.

2.       Rezygnacja przedsiębiorców z części dochodów – trzeba zaznaczyć, ze to może być kwestia tego czy restauracja będzie rentowna czy nie. Po trudnym okresie związanym z pandemią koronawirusa i licznym obostrzeniom może to być przyczynek do punktu pierwszego.

3.       Wzrost cen, które zobaczymy wszyscy wychodząc do restauracji. Aby utrzymać rentowność biznesu przedsiębiorcy będą się musieli ratować podnoszeniem cen.

–  Oczywiście, moje krótkie rozważania dotyczą tylko branży związanej z żywieniem, jednak zmiana w przypadku energii i paliw dotyczy wszystkich przedsiębiorstw. I trudno spodziewać, się aby spirala inflacyjna miała się zatrzymać, gdyż praktycznie w całości o inflacji decydują przedsiębiorcy, którzy dyktują ceny – podsumowuje Maciej Możejko.

– Jaki jest cel tego artykułu? Chciałem pokazać perspektywę przedsiębiorców, którzy znaleźli się w niezwykle trudnej sytuacji. Dodatkowo staram się zbudować zrozumienie dla decyzji przedsiębiorców, którzy prędzej czy później ceny będą musieli podnieść – w mojej opinii prędzej niż później – dodaje.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!