Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
HoReCa

Turystyka kulinarna coraz popularniejsza w Polsce

Turystyka kulinarna cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Polskie hity kulinarne to m.in. wędliny, miody i gęsina. Obecnie funkcjonuje u nas już ponad 30 szlaków kulinarnych - mówi PAP dr Andrzej Stasiak z Uniwersytetu Łódzkiego.

Turystyka kulinarna coraz popularniejsza w Polsce
Ponad 30 szlaków kulinarnych w Polsce; fot. pixabay.com

Turystyka to nie tylko zwiedzanie zabytków czy też mniej lub bardziej aktywny wypoczynek. To także poznawanie stylu życia mieszkańców danego kraju czy regionu, ich tradycji, kultury, a także lokalnych potraw i smaków. Właśnie turystyka kulinarna - zdaniem specjalistów - to coraz popularniejszy trend w polskiej i światowej turystyce.

"Turysta wyjeżdżając na wakacje chce przeżyć coś wyjątkowego, nadzwyczajnego, chce przywieźć wspomnienia, doświadczać wszystkimi zmysłami, a jedzenie, biesiadowanie, spotykanie ludzi przy stole doskonale się do tego nadaje. To są podróże w poszukiwaniu nowych smaków: narodowych, regionalnych, lokalnych, ale również doskonała okazja, żeby poznawać inne kultury poprzez kuchnię właśnie" - mówi PAP dr Andrzej Stasiak z Instytutu Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego.

Jak dodaje, turystyka kulinarna to nowe pojęcie, również na Zachodzie. Po raz pierwszy w fachowej literaturze pojawiło się w 1998 r., a w Polsce właściwie kilka lat później.

Według eksperta w Polsce jesteśmy obecnie na etapie rozwoju szlaków kulinarnych, a w ciągu ostatnich trzech-czterech lat nastąpił prawdziwy wysyp tego typu oferty. "W tej chwili mamy w Polsce ponad 30 szlaków, tras o bardzo różnym charakterze. Są szlaki miejskie, które pozwalają zapoznać się z ofertą restauracji czy to Poznania, Gdyni, czy Białegostoku. Są szlaki tematyczne poświęcone chociażby gęsinie w województwie kujawsko-pomorskim, ale są też szlaki monograficzne prezentujące dziedzictwo kulinarne poszczególnych regionów, chociażby szlak turystyczny Śląskie Smaki, czy Małopolska Trasa Smakoszy" - wyliczał.

W ocenie specjalisty, wśród polskich hitów kulinarnych na pewno są wędliny, miody, owoce, czy gęsina - przysmak odtwarzany po wielu latach zapomnienia. "Trzeba zrobić wszystko, aby jedynym symbolem kojarzącym się z Polską nie była polska wódka" - dodaje.

Atrakcyjną propozycją dla zagranicznych turystów - zdaniem dr Stasiaka - mogą być kuchnie mniejszości etnicznych czy grup etnograficznych. "W regionach pogranicza, gdzie mieszają się różne kultury, powstają najciekawsze rzeczy. My jesteśmy takim pomostem między Wschodem a Zachodem, więc próba pokazania również tych kuchni wschodnich, naszych dawnych kresów: litewskiej czy ukraińskiej - dla tych turystów, którzy mają obawę przed wyjazdem dalej na wschód, myślę byłaby też dobrą propozycją" - dodał.

Według niego mamy mnóstwo produktów, którymi możemy się chwalić, tylko trzeba z nich przygotować profesjonalną ofertę dla turystów. "Pewien problem mamy z tzw. pakietowaniem ofert, czyli przygotowaniem pakietów, zestawów usług dla turystów. Tu jest jeszcze wiele do zrobienia" - ocenił dr Stasiak.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

szklak kulinarny RSS ALERT    /    turystyka kulinarna RSS ALERT    /    gastronomia RSS ALERT    /    turystyka RSS ALERT    /    kuchnia polska RSS ALERT    /    kuchnia regionalna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.184.78
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!