Używanie jednorazowych produktów z plastiku stanie się nieopłacalne
– Szacuje się, że przyjęcie ostatecznego kształtu dyrektywy Single Use Plastic nastąpi już w pierwszym kwartale tego roku. A zatem już wkrótce używanie jednorazowych produktów z plastiku - w tym plastikowych sztućców czy talerzy - może okazać się dla wielu firm z sektora FMCG czy gastronomicznego zwyczajnie nieopłacalne finansowo – mówi Damian Wiatrak, dyrektor zarządzający marką Deli Catering..

Już wkrótce używanie ekologicznych opakowań przestanie być traktowane w kategoriach fanaberii lub chwilowej mody, a stanie się koniecznością i jedyną skuteczną metodą adaptacji do zmieniających się wymogów rynkowych. W styczniu 2018 roku opublikowana została unijna strategia dotycząca tworzyw sztucznych (tzw. Single Use Plastic), a 4 lipca zaimplementowano pakiet dyrektyw dotyczących gospodarki o obiegu zamkniętym. Oba te dokumenty stawiają cele, dążące do poprawy eksploatowania tworzyw sztucznych - między innymi poprzez wykorzystywanie w większym stopniu niż dotychczas materiałów biodegradowalnych. Co ciekawe, spekuluje się, iż główne konsekwencje nowych przepisów poniesie sektor FMCG oraz gastronomiczny.
– Szacuje się, że przyjęcie ostatecznego kształtu dyrektywy Single Use Plastic nastąpi już w pierwszym kwartale tego roku. A zatem już wkrótce używanie jednorazowych produktów z plastiku - w tym plastikowych sztućców czy talerzy - może okazać się dla wielu firm z sektora FMCG czy gastronomicznego zwyczajnie nieopłacalne finansowo. Nowe przepisy bowiem nałożą na nie prawdopodobnie konieczność pokrycia kosztów związanych ze zbiórką, transportem i przetworzeniem odpadów, a nawet usuwaniem ich z oceanów – mówi Damian Wiatrak, dyrektor zarządzający marką Deli Catering.
– Prawdą jest, że plastikowe opakowania wciąż znajdują szerokie zastosowanie w gospodarce - również w branży gastronomicznej i cateringowej. Niestety plastikowe kubeczki, sztućce czy tacki nadal stanowią element krajobrazu wyżej wymienionych sektorów. I choć ekologia to jedno ze słów najczęściej odmienianych ostatnio przez przypadki, wciąż dla wielu firm – w tym z branży cateringowej - jest niczym innym jak marketingowym frazesem. Tak oto w starciu z bilansem ekonomicznym odpowiedzialność za środowisko naturalne nierzadko szybko schodzi na dalszy plan. A szkoda, gdyż na tak bardzo konkurencyjnym rynku jak chociażby kulinaria eventowe troska o ekosystem to ważny element budowania przewagi konkurencyjnej – dodaje.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.