• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Polski rynek kawy ulega dynamicznym zmianom

Rosnący sektor kawiarniany, coraz większa sprzedaż ekspresów do kaw i rozwój sektora kawy w kapsułkach oraz innowacje czołowych producentów zmieniają polski rynek kawy. Zdaniem ekspertów, za 10-20 lat będzie on wyglądał zupełnie inaczej.
  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 20-02-2013, 14:40
Polski rynek kawy ulega dynamicznym zmianom
Fot. Segafredo Zanetti Poland

W Polsce kawa należy do grona najważniejszych produktów w koszyku zakupów. Zajmuje czwarte miejsce w rankingu kategorii spożywczych pod względem wartości rocznych obrotów. Wartość całej kategorii dynamicznie rośnie - w roku 2011 odnotowano wzrost o 12,9 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Na rynku kawy królują dwa segmenty: kawa mielona oraz rozpuszczalna. Na kawę mieloną wydawana jest co druga złotówka przeznaczona na zakup tej używki. Niewiele mniej ważna jest kawa rozpuszczalna, na którą przypada 35 proc. wydatków na tę kategorię, i której sprzedaż wciąż rośnie. Równolegle z obu segmentów korzysta ponad 40 proc. konsumentów. Jednak zmiana przyzwyczajeń konsumpcyjnych Polaków i nowe trendy celnie skierowane na rynek Polski, wkrótce mogą całkiem zmienić te statystyki. Zdaniem ekspertów, za 10 - góra 20 lat - krajowy rynek kawy będzie wyglądał zupełnie inaczej.

Euromonitor International szacuje, że w 2012 r. sprzedaż detaliczna kawy wyniesie 108,8 tys. ton, wobec 109,2 tys. ton przed rokiem. Do 2015 r. może spaść do 106,3 tys. ton. Co zatem zmienia branżę?

Kawa w tekturze

Jedną z przyczyn tych zmian jest silny wzrost sektora kawiarnianego. Jak wynika z piątej edycji badania Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia, przeprowadzonego wiosną 2012 r., popularność kawiarni sieciowych rośnie - od trzech lat systematycznie przybywa im klientów, dodatkowo coraz więcej z nich deklaruje, że kawiarnie sieciowe to miejsce, w którym najczęściej piją kawę (tak odpowiedziało 63 proc. badanych). Ponadto w kwietniu 2012 r. na pytanie "czy w ciągu ostatniego miesiąca odwiedził(a) Pan/ Pani kawiarnię sieciową?" pozytywnie odpowiedziało 53 proc. ankietowanych Polaków, podczas gdy rok wcześniej było to 50 proc.; w 2010 roku - 48 proc., a w 2009 - 46 proc.

Badanie Cafe Monitor wykazało także, że do najczęściej odwiedzanych kawiarni sieciowych należą niezmiennie: Coffeehaeven, Tchibo, Empik Cafe, Starbucks i Grycan.

Eksperci rynku kawiarnianego twierdzą, że pomimo spowolnienia gospodarczego, w 2013 roku może powstać w Polsce rekordowa liczba sieciowych kawiarni. Do ofensywy przygotowują się Coffeeheaven wspólnie z Costa Coffee (nowy projekt Costa by Coffeeheaven), brytyjska Caffe Nerro we współpracy z Green Coffee (Green Caffe Nero), Empik Cafe pod skrzydłami HDS i Starbucks. Planowany wzrost rynku zachęca inne sieci do ekspansji na polskim rynku. Ponadto punkty z kawą na wynos wstawiane są do saloników prasowych, cukierni, sklepów piekarniczych, do supermarketów i sklepów spożywczych, a także na stacje paliw czy na dworce.

Skąd taka popularność sieciowych kawiarni? - Marże na kawie osiągają średnio około 300 proc. Polacy przyzwyczaili się do cen kawy w kawiarniach. W dużych miastach coraz częściej widzimy na ulicy ludzi z kubkiem kawy sygnowanym logo którejś z sieciowych kawiarni. Kupowanie markowej kawy staje się konwencją, stylem życia i konsumpcja rośnie. Skoro klienci płacą dość wysokie ceny, właściciele ich nie obniżają. Analizy opłacalności biznesu pokazują, że przy obecnym poziomie cen i marż inwestycja w otwarcie lokalu na poziomie 200-300 tysięcy złotych, może zwrócić się już po roku. Na koniec roku 2012 w Polsce ma być około 800 kawiarni. Czyli prawie o 13 proc. więcej niż w roku 2011- komentuje Jarosław Filipek, prezes Codes Strategie Marki.

Dalsza część artykułu jest dostępna dla subskrybentów Strefy Premium PortaluSpożywczego.pl lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

Powiązane tematy:

Masz pytania? Napisz!
premium@portalspozywczy.pl
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • teemen 2013-02-21 09:30:11

    ja widzę spadek konsumpcji na rzecz herbaty, poza tym jakość kawy nie wytrzymuje konkurencji cenowej i jest ona niestety coraz niższa (podobny wpływ na jakość i efekt ma piwo - i od lat).

    Odpowiedz
  • Zioło 2013-02-21 10:16:28

    Całkowita marginalizacja w artykule sprzedaży kawy na stacjach benzynowych, która wg. mojej subiektywnej oceny bije sprzedaż w kawiarniach z kawą na łeb! Badania rynku prowadzone ewidentnie na Marszałkowskiej. Przeprowadźcie je w Koziej Wólce :-), zobaczymy jakie będą wyniki!

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!