Z czego wynikają zmiany w zachowaniach klientów w ostatnich latach?

Barbara Groele, Sekretarz Generalny KUPS: Przede wszystkim ze wzrostu świadomości w zakresie zasad prawidłowego odżywiania, które z kolei wpływają na decyzje zakupowe. Konsumenci coraz mocniej zdają sobie sprawę z tego, że zbilansowana dieta wpływa korzystnie na funkcjonowanie organizmu. Co więcej, nieraz potrafią łączyć składniki odżywcze z ich prozdrowotnym działaniem, a także z produktami, w których można je znaleźć. Świetnym przykładem jest witamina C – kupujący wiedzą, że wzmacnia odporność i występuje na przykład w owocach cytrusowych, takich jak pomarańcze. Co za tym idzie, sięgają po nie, ale i po 100% sok pomarańczowy – przeprowadzone przez nas badanie w ramach projektu System Jakości Certyfikowany Produkt (CP) wykazało, że 95% konsumentów uważa wysokiej jakości przetwory z owoców i warzyw za uzupełnienie diety w wartości odżywcze.[1] Mamy więc jasny związek pomiędzy wiedzą na temat prawidłowego odżywiania a decyzjami zakupowymi. Nie zawsze jednak to działa tak, jakbyśmy chcieli: nadal potrzebna jest edukacja, bo choć 95% matek jest przekonana, że soki owocowe 100% mogą zawierać witaminy, to nadal 51% z nich uważa, że zawierają także cukry dodane,[2] a tych, zgodnie z przepisami, nie wolno dodawać.

 

Soki owocowe 100% zawierają:

  


Rozwiązaniem długofalowym jest oczywiście dalsza edukacja, która pozwoli klientom dokonywać świadomych wyborów w oparciu o pełną wiedzę. Skoro jednak już dziś 54%[3] konsumentów szuka produktów o prozdrowotnych właściwościach, należy ułatwić im ich odnalezienie[4].

W jaki sposób? Wybór na sklepowych półkach jest ogromny, a soki, nektary i napoje często są w podobnych opakowaniach.

Warto mądrze wykorzystać obowiązujące przepisy, które umożliwiają zamieszczanie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych.[5] To one mogą stanowić dla konsumentów wskazówkę, że oznaczony nimi produkt faktycznie stanowi uzupełnienie codziennej diety w konkretne wartości odżywcze. Innym sposobem jest zastosowanie certyfikatu – 71% konsumentek zadeklarowało, że certyfikat ułatwia odnalezienie jakościowych produktów spożywczych na sklepowej półce.[6]

W ramach Systemu Jakości Certyfikowany Produkt (CP) połączyli Państwo te dwa elementy.

Zgadza się. To przemyślane narzędzie, które stworzyliśmy wspólnie z ekspertami ds. żywienia właśnie po to, aby promować i wyróżniać pełne składników odżywczych produkty. Zastosowaliśmy oznaczenie graficzne i połączyliśmy je z oświadczeniami żywieniowymi i zdrowotnymi, które zresztą są wymagane, aby móc przystąpić do Systemu Jakości Certyfikowany Produkt (CP). W ten sposób konsumenci zyskują pewność, że oznaczony logotypem programu wyrób jest w pełni naturalny i ma właściwości prozdrowotne, a przetwórcy otrzymują wsparcie prowadzonych działań marketingowych i wyróżnienie na sklepowej półce, które przyciąga uwagę klientów. 81% konsumentek deklaruje bowiem, że zwraca uwagę, czy produkt posiada certyfikat[7] Kolejnym zaś aspektem jest wartość edukacyjna Systemu Jakości Certyfikowany Produkt (CP).

Wartość edukacyjna w jakim kontekście?

Z jednej strony chodzi o edukację dotyczącą wartości odżywczych i ich wpływu na funkcjonowanie organizmu. Mamy wiele składników odżywczych, które są ważne w codziennej diecie, takich jak potas, likopen, beta-karoten, polifenole i wiele innych. Wskazanie ich obecności wraz z informacją o korzystnym oddziaływaniu na zdrowie jest więc namacalną formą edukacji, w miejscu, w którym podejmowane są ostateczne decyzje zakupowe, a więc i żywieniowe. Z drugiej zaś strony logotyp Certyfikowany Produkt (CP) to utrwalanie zasad i korzyści wynikających z samego Systemu. Dzięki wspólnym wysiłkom producentów, dążących do podnoszenia, a następnie utrzymania wysokiej jakości produktów, konsumenci będą świadomi gwarancji, jaką daje im oznaczenie Certyfikowany Produkt (CP).

Czy może to mieć ostateczny wpływ na wybór produktu?

Choć na podjęcie ostatecznej decyzji zakupowej wpływa wiele czynników, to jednak najważniejszą chwilą jest ta, w której klient staje przed sklepową półką. Przykucie uwagi konsumenta do naszego opakowania to połowa sukcesu – jasne wskazanie, że jest to produkt naturalny i w pełni odpowiadający na jego potrzebę dbania o zbilansowaną dietę, to już kolejny element. Zaufanie do oznaczenia Certyfikowany Produkt (CP) finalnie może więc zwiększać szansę na dotarcia do świadomego konsumenta w tym newralgicznym momencie.

 

Sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

[1] Dane z badania Promocja Certyfikacji Innowacyjnych Przetworów z Owoców i Warzyw etap II, IQS  Sp. z o. o., czerwiec 2019, Badanie CAWI, matki dzieci w wieku 3-18 lat, N=207
[2] ibidem
[3] Dane z badania Promocja Certyfikacji Innowacyjnych Przetworów z Owoców i Warzyw, IQS  Sp. z o. o., grudzień 2018, Badanie CAWI, matki dzieci w wieku 3-18 lat, N=248
[4] Dane z badania Promocja Certyfikacji Innowacyjnych Przetworów z Owoców i Warzyw, IQS  Sp. z o. o., grudzień 2018, Badanie CAWI, matki dzieci w wieku 3-18 lat, N=248
[5] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności
[6] Dane z badania Promocja Certyfikacji Innowacyjnych Przetworów z Owoców i Warzyw etap II, IQS  Sp. z o. o., czerwiec 2019, Badanie CAWI, matki dzieci w wieku 3-18 lat, N=207
[7] ibidem