Premier: Problem drogi przez Rospudę został rozsupłany
Premier Donald Tusk ocenił w środę, że problem budowy drogi przez Dolinę Rospudy został "rozsupłany". Sama budowa obwodnicy Augustowa musi jednak potrwać - zaznaczył.

W poniedziałek Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wydała decyzję środowiskową dla obwodnicy Augustowa w nowym wariancie. Droga będzie biegła przez miejscowość Raczki, a nie jak poprzednio planowano przez środek Doliny Rospudy. Przeciw takiemu przebiegowi drogi protestowali ekolodzy i Komisja Europejska; z kolei mieszkańcy Augustowa domagali się jak najszybszej budowy obwodnicy.
Podczas konferencji prasowej w Warszawie premier powiedział, że jego rząd i ministrowie zrobili w tym roku to, co innym zajęło 10 lat. "Podjęliśmy wreszcie decyzję o właściwym - do zaakceptowania również przez Unię Europejską - przebiegu tej drogi" - powiedział Tusk. "To, do czego byli zobowiązani ministrowie środowiska, infrastruktury i inni, to rozsupłanie tego węzła niemożności" - dodał.
"Szliśmy prostą drogą do katastrofy, rozpoczęto budowę czegoś, co skończyłoby się tak jak ostatnio w Portugalii - budowa zostałaby zatrzymana, byłby nakaz rozebrania tej drogi i zatrzymanie środków z Unii Europejskiej na finansowanie tej inwestycji" - powiedział Tusk.
Zaznaczył, że sama inwestycja nie powstanie w krótkim czasie. "Ta wielka, kosztowna inwestycja jest oczywiście w planie. Musimy to wykonać, ale to nie jest zadanie z miesiąca na miesiąc" - podkreślił.
Wydana w poniedziałek decyzja środowiskowa ma rygor natychmiastowej wykonalności. Obwodnica Augustowa ma liczyć blisko 38,7 km. Na wariant przez miejscowość Raczki, jako najmniej szkodliwy dla środowiska, wskazał raport o oddziaływaniu na środowisko, przygotowany przez firmę DHV. Międzynarodowa trasa Via Baltica, której częścią jest obwodnica, będzie przebiegać poprzez Łomżę, a nie Białystok.
Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku na przełomie roku ogłosi przetarg na doradcę przy wyłanianiu wykonawcy obwodnicy. Przetarg na wykonawcę obwodnicy powinien zostać ogłoszony jesienią 2010 r., a umowa z wykonawcą podpisana wiosną 2011 r. Sama budowa mogłaby ruszyć pod koniec 2012 r. - zapowiada białostocki oddział GDDKiA.
