Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

W kampanii trwa walka o głosy niezdecydowanych

W ostatnich dniach kampanii Bronisław Komorowski i Andrzej Duda walczą o głosy niezdecydowanych, które przesądzą o zwycięzcy - ocenia politolog Olgierd Annusewicz. W ocenie Rafała Matyi nie ma już mowy o strategii, sztaby obu kandydatów działają spontanicznie.
  • Autor: PAP
  • Data: 21-05-2015, 08:31
W kampanii trwa walka o głosy niezdecydowanych
Bronisław Komorowski, prezydent RP (fot. PTWP)

W ocenie Annusewicza wyzwaniem dla obu sztabów jest określenie, kim są niezdecydowani wyborcy i jakie są ich oczekiwania. "Z działań Komorowskiego można wnioskować, że w tej grupie niezdecydowanych znajdują się osoby z niższym wykształceniem, rzadziej zainteresowane i śledzące politykę" - powiedział PAP politolog z Uniwersytetu Warszawskiego. Według niego prezydent zwrócił się do nich zapowiadając w środę projekt ustawy umożliwiający przejście na emeryturę po 40 latach pracy. "To osoby, które rozpoczęły pracę tuż po szkole, górnicy, hutnicy, kierowcy, stoczniowcy. To oni przede wszystkim skorzystają z możliwości wcześniejszego przejścia na emeryturę" - podkreślił Annusewicz. Dodał, że to nie jest rozwiązanie skierowane do absolwentów szkół wyższych, którzy znacznie później rozpoczęli pracę.

Zdaniem Annusewicza sztab Komorowskiego prawdopodobnie dostrzegł, że większa jest szansa na przyciągnięcie na kilka dni przed wyborami wyborców z niższym wykształceniem niż inteligencji, która prawdopodobnie już nie zmieni swojego poparcia. "Zwykle jest tak, że osoby z wyższym wykształceniem bardziej interesują się polityką, mają bardziej wyrobione zdanie na temat tego, kogo popierają i raczej nie zmienią swojego zdania na kilka dni przed wyborami, tym bardziej w drugiej turze" - zaznaczył Annusewicz.

"Prof. Leszek Balcerowicz, który zadeklarował już poparcie Komorowskiego, gdy usłyszy o prosocjalnych rozwiązaniach prezydenta, to pod nosem odpowiednio to skomentuje, ale zagryzie zęby i zagłosuje na Komorowskiego, ponieważ z jego punktu widzenia skala obietnic składanych przez Dudę jest dużo trudniejsza do zaakceptowania" - tłumaczył Annusewicz. Tymczasem - jak mówił - osoby z niższym wykształceniem rzadziej są zainteresowani polityką i mają mniejsze rozeznanie, dlatego teoretycznie większe są szanse na pozyskanie ich głosu w ostatnich dniach kampanii.

Według niego Duda od początku odwoływał się do elektoratu mniej rozeznanego w polityce, o czym świadczy skala jego obietnic, które razem byłyby trudne do zrealizowania.

W ocenie Annusewicza Duda w niedzielnej debacie prezydenckiej mógł stracić na pytaniu o Jedwabne. Kandydat PiS podczas debaty przypomniał, że w 2011 roku na uroczystości upamiętniającej wydarzenia w Jedwabnem Komorowski wystosował list, w którym zawarł określenie, że "naród ofiar był także sprawcą". Zdaniem politologa Duda odwołał się w ten sposób do własnego elektoratu, którego głosy już miał, mógł jednak zrazić część bardziej umiarkowanego elektoratu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!