Branża piwowarska: 2009 rok był najgorszy od 20 lat
Spadek sprzedaży na krajowym rynku piwa wyniósł 10,1 proc. - to wynik gorszy niż spodziewano się jeszcze w połowie 2009 r. Według danych ZPPP Browary Polskie w ubiegłym roku obniżył się też poziom konsumpcji piwa do poziomu sprzed czterech lat - wyniósł 85 l per capita rocznie. W przyszłym roku branża liczy na delikatną poprawę.

W 2009 r. browary w Polsce sprzedały 32,25 mln hl piwa, podczas gdy jeszcze w 2009 r. odnotowano sprzedaż na poziomie 35,86 mln hl. Według przedstawicieli browarów, na słabsze wyniki miały wpływ przede wszystkim atmosfera kryzysu w gospodarce i ubiegłoroczna (o 13,6 proc. w marcu 2009 r.) podwyżka akcyzy.
- Polski rynek piwa przeżywa obecnie spowolnienie, którego sygnały były już widoczne w 2008 r. Nie możemy zatem spodziewać się spektakularnych wzrostów w najbliższej przyszłości - mówi Christopher Barrow, prezes zarządu ZPPP Browary Polskie. - Nasze prognozy na 2010 r. są bardzo ostrożna. Liczymy, że uda nam się zatrzymać tendencję spadkową, a przy sprzyjającym sezonie może nawet osiągnąć niewielki wzrost - dodaje.
Gorszy rok dla branży przyczynił się do spadku dochodów, jakie budżet państwa łącznie czerpie z branży piwowarskiej. Spadek sprzedaży piwa, a w konsekwencji zmniejszenie produkcji, restrukturyzacja działów dystrybucji i sprzedaży, zamykanie browarów, spowodowało bowiem zmniejszenie wpływów podatkowych z tytułu VAT, CIT i PIT. - Są to na pewno w miare duże spadki. Jednak nie dysponujemy danymi liczbowymi na ten temat - mówi prezes Barrow.
Jednocześnie z tytułu akcyzy przemysł piwowarski odprowadził do budżetu 3,176 mld zł z tytułu akcyzy - to o 1 proc. więcej niż rok wcześniej.
