• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Brzydkie opakowania nie zniechęcą konsumentów do palenia

Międzynarodowy raport Deloitte, sporządzony na zlecenie British American Tobacco, ujawnia, że większe rozmiary ostrzeżeń zdrowotnych na opakowaniach oraz wprowadzenie graficznych ostrzeżeń zdrowotnych nie wpływają bezpośrednio na redukcję konsumpcji produktów tytoniowych.
  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 25-05-2011, 13:12
Brzydkie opakowania nie zniechęcą konsumentów do palenia

Raport stawia pytanie: czy zmiana wyglądu paczek papierosów pozwoli osiągnąć rządowe cele zdrowotne? - Nasi analitycy nie odnaleźli żadnych statystycznie istotnych, bezpośrednich powiązań między regulacjami w zakresie opakowań produktów tytoniowych a zmianami w legalnej konsumpcji papierosów, włączając w to wielkość i typ ostrzeżeń zdrowotnych - informuje Lawrence Hutter, Starszy Partner Deloitte w Wielkiej Brytanii. Zaznacza, że dostarczone wyniki zostały przygotowane przez badaczy Deloitte specjalizujących się w ocenie wpływu zmian legislacyjnych na biznes i szersze
otoczenie ekonomiczne.

Raport naświetla także potencjalne konsekwencje wprowadzenia jednolitych opakowań. Wylicza możliwe następstwa nowych regulacji tzn. wzrost nielegalnego rynku, utracone przychody podatkowe, potencjalne, znaczne koszty prawne dla rządów poszczególnych państw jak choćby koszty odszkodowań oraz obciążenia finansowe dla detalistów.

Publikacja poddaje w wątpliwość efektywność regulacji w zakresie opakowań produktów tytoniowych. Ponadto sugeruje, że rządy ujętych w badaniu krajów kładą zbyt mały nacisk na analizę potencjalnych, zamierzonych i niezamierzonych konsekwencji ujednolicania opakowań. - W zgodzie z dobrą praktyką legislacyjną, zanim zostaną podjęte decyzje o wprowadzeniu nowych przepisów dotyczących opakowań produktów tytoniowych, sugerujemy, aby rządy poszczególnych państw przeprowadziły wiarygodne badania, które pozwolą określić potencjalne strefy wpływu nowych regulacji - czytamy w raporcie.

British American Tobacco zleciło przygotowanie raportu z uwagi na brak wszechstronnych, globalnych badań w tej dziedzinie. Firma ma jednocześnie nadzieję, że przedstawiciele rządu zapoznają się z opracowaniem, które skłoni ich do dogłębnej analizy problemu. Marcin Wiktorowicz, Dyrektor ds. Regulacyjnych i Korporacyjnych British American Tobacco Polska Trading, tłumaczy: - Niejednokrotnie komentatorzy rynku zwracali uwagę na powiązanie między wprowadzeniem nowych opakowań wyrobów tytoniowych i wzrostem nielegalnego handlu. Nie jest żadną tajemnicą, że ujednolicenie paczek ułatwia możliwość podrabiania produktów. Nielegalne produkty tytoniowe kosztują podatników miliardy złotych rocznie. Pieniądze, zamiast trafiać do wspólnego budżetu państwa, regularnie zasilają konta przestępców.

Przedstawiciele branży tytoniowej jednogłośnie podkreślają, że czarny rynek uderza w znacznym stopniu w detalistów działających w zgodzie z prawem. Warto pamiętać, że dystrybucja nielegalnych papierosów odbywa się bez sprawdzania dokumentu potwierdzającego pełnoletniość. Rozwiązanie zorientowane na zniechęcanie do palenia może zatem w rzeczywistości przyczynić się do jego rozpowszechnienia. British American Tobacco jest zdania, że restrykcje dotyczące opakowań papierosów stoją w sprzeczności z wieloma regulacjami prawnymi, związanymi ze znakami towarowymi oraz własnością intelektualną. Rodzi to potencjalne problemy natury prawnej dla rządów krajów, które wprowadzą nowe przepisy. W konsekwencji przedstawiciele branży mogą być zmuszeni do domagania się odszkodowań.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!