Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Fuzja Cadbury z Kraftem to wizja zmian - na lepsze czy gorsze?

Jest kilka powodów, dla których przejęcie Cadbury przez Kraft może się okazać nienajlepszym pomysłem - zauważa, cytowany przez portal Onet, amerykański dziennik Financial Times. Korporacyjne przejęcia rzadko poprawiają coś w życiu ludzi, z wyjątkiem bankowców i udziałowców przejmowanej firmy, którzy mogą sprzedać swoje akcje po cenie wyższej od nominalnej. Przejęcia rzadko też przyczyniają się do podwyższenia wartości nabywcy, a często doprowadzają do zwolnień pracowników i zamykania fabryk w przejmowanych firmach.

Ale Cadbury wcześniej zwolniła tysiące ludzi i pozamykała fabryki. Liczba pracowników w ciągu zaledwie ostatnich dwóch lat zmniejszyła się o siedem tysięcy. Firma przeniosła też produkcję niektórych towarów z Wielkiej Brytanii do tańszych fabryk w Polsce. Jak wynika z badań przeprowadzonych w sierpniu, jedna czwarta firm w Wielkiej Brytanii oferuje nowym pracownikom program emerytalny w oparciu o ostatnie wynagrodzenie. Ale nie Cadbury, która zamknęła ten program dla nowych pracowników w 2001 roku.

Todd Stitzer, dyrektor naczelny Cadbury swoją taktykę obronną oparł na argumencie o dziedzictwie etycznym firmy. Założyciele Cadbury wywodzący się z kwakrów kierowali się zasadami moralnymi. Czy rzeczywiście Kraft może zniweczyć etyczne dziedzictwo Cadbury? Strona internetowa Kraft pełna jest wartościowych inicjatyw. Firma pomagała sfinansować program Producemobile chicagowskiego banku żywności (Greater Chicago Food Depository's Producemobile), współpracuje też z agencją humanitarną Save the Children w południowo-wschodniej Azji. Cadbury ma swój certyfikat Fairtrade na kakao, Kraft zaś ma podobną umowę z Rainforest Alliance. Kraft jest spółką notowaną na Dow Jones Sustainability Index (indeks przedsiębiorstw uwzględniających w swej polityce cele społeczne i ekologiczne) i na Ethibel Sustainability Index, gdzie ocenia się firmy za sposób traktowania pracowników, politykę przyjazną środowisku i prowadzenie społecznie odpowiedzialnego biznesu. Jak zauważa Financial Times, nie ma sensu przejmowanie marki, która opiera swoją działalność na zasadach etycznych, po to by te zasady odrzucić.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Kraft Foods RSS ALERT    /    Cadbury RSS ALERT    /    przejęcia RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • Obserwator 2009-12-08 12:30:03
    FT ma rację. Wystarczy przypomnieć takie nieudane przejęcie z rynku polskiego: Heineken i Elbrewery, a potem Brau Union. Zniknęły marki, zamknięto browary, ludzie stracili pracę...
  • Gudryk 2009-12-08 14:44:28
    Ale na szczęście Kraft to nie Heineken ani Cadbury. Ma znacznie lepsze produkty niż Cadbury i politykę niż Heineken. Raczej buduje i rozwija się a nie stoi w miejscu(Cadbury) lub niszczy/marnuje(Heineken). I nie mam na myśli tylko świata lecz także rynek w Polsce, co czasami nie jest tożsame w przypadku korporacji
  • maxs 2009-12-21 21:04:15
    Cadbury Wedel - syf na maxsa , złote lata są już za nimi!!! Kfaft - Milka - jeszcze ujdzie! Polecam zdecydowanianie POLSKIE w 100% marki. np. Jutrzenka :)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.213.192.104
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!