Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Greenpeace: Sieci sprzedają zagrożone gatunki ryb

Greenpeace przedstawił drugą edycję rankingu "Oceany na sprzedaż". Oceniono w nim 9 największych sieci sprzedaży detalicznej w Polsce pod kątem ich strategii pozyskiwania ryb, produktów rybnych i owoców morza. Najwyższą notę w rankingu uzyskały sklepy sieci Lidl i Kaufland.

Greenpeace: Sieci sprzedają zagrożone gatunki ryb

Greenpeace wskazuje w raporcie, które z sieci posiadają w swoim asortymencie gatunki morskie zagrożone wyginięciem lub takie, których połów wiąże się z destrukcją morskich ekosystemów oraz czy produkty są należycie znakowane. - Naukowcy biją na alarm. Jeśli nasze podejście do wykorzystania zasobów morskich nie zmieni się na bardziej zrównoważone i odpowiedzialne, to większość znanych nam dziś gatunków ryb może niedługo przestać istnieć - mówi Magdalena Figura, koordynatorka kampanii "Morza i Oceany" Greenpeace Polska.

Pierwszy ranking ukazał się we wrześniu 2008 roku i wykazał wśród polskich detalistów brak odpowiedzialnych strategii pozyskiwania produktów rybnych. Przez 2 lata Greenpeace prowadził rozmowy z przedstawicielami wszystkich 9-ciu ocenianych sieci. Na dzisiejszej konferencji zaprezentowano postępy (lub ich brak), jakie detaliści poczynili w tym czasie w celu zmiany swojej polityki.

Najwyższą notę w rankingu uzyskały sklepy sieci Lidl i Kaufland, ponieważ mogą pochwalić się wprowadzeniem najlepszych zasad pozyskiwania produktów rybnych. Real, Tesco, Auchan oraz delikatesy Piotr i Paweł zajęły miejsce w środku rankingu ponieważ ich strategie nie są wystarczająco dobre. Sieć Carrefour oraz delikatesy Alma i Bomi nie wykazały posiadania odpowiedzialnych strategii, co uplasowało je na końcu stawki.

- Mimo ogólnej poprawy, sytuacja jest ciągle niezadowalająca. Większość sklepów nie implementowała odpowiedzialnych strategii. Niektóre, jak np. Alma i Bomi i wykazały się lekceważeniem problemu, odmawiając wzięcia udziału w rankingu. Na półkach polskich sklepów ciągle więc można znaleźć gatunki morskie zagrożone wyginięciem, jak np. halibut atlantycki czy węgorz europejski, a jakość oznakowania produktów rybnych pozostawia wiele do życzenia. Uniemożliwia to konsumentom dokonanie świadomego wyboru - mówi Figura.

Problem z uzyskaniem szczegółowej wiedzy na temat pochodzenia produktów rybnych mają nie tylko "zwykli" konsumenci ale także restauratorzy, którzy chcą zachować się odpowiedzialnie i serwować w swoich lokalach dania z produktów, które zostały pozyskane bez strat dla środowiska.

- Wiele gatunków morskich jest dramatycznie przetrzebionych. Dlatego staram się uzyskać od swoich dostawców pełne informacje o rybach i owocach morza, tak bym mogła dokonać najlepszego wyboru i dostarczać swoim gościom dania najwyższej jakości. Niestety, muszę potwierdzić, że w wielu przypadkach jest to bardzo trudne - mówi Agnieszka Kręglicka.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Magdalena Figura RSS ALERT    /    Greenpeace RSS ALERT    /    Lidl RSS ALERT    /    Kaufland RSS ALERT    /    Real RSS ALERT    /    Tesco RSS ALERT    /    Piotr i Paweł RSS ALERT    /    Bomi RSS ALERT    /    Alma RSS ALERT    /    ryby RSS ALERT

KOMENTARZE (23)

  • poprostu 2010-04-09 17:51:03
    Jako konsument chciałbym mieć komfort kupowania tego co dobre i odpowiedzialne. Wiem, że w przypadku ryb jest to cholernie trudne. Zazwyczaj kupuje w REALU, ale po ryby mogę przejść się do Lidla.
  • Gdanszczanka 2010-04-09 21:36:18
    A ja jestem w szoku, ze Bomi tak postąpilo. A tak lubilam u nich robic zakupy. Ale w tej sytuacje przestane.
  • Bogusława 2010-04-12 13:20:04
    Staram się robić przemyślane zakupy, wybieram produkty świeże i dobrej marki, ale nie będę kupować jedzenia dla mojej rodziny kosztem środowiska naturalnego. Chciałabym mieć szansę zobaczyć uśmiech mojego synka gdy przypadkiem zobaczy węgorza płynącego rzeką. Nie wyobrażam sobie sytuacji, gdy nie będzie miał na to szans, więc dopóki sieci handlowe nie zmienią swojego postępowania i nie zaprzestaną sprzedawania zagrożonych gatunków będę omijać wymienione wyżej supermarkety.
  • Oli 2010-04-12 13:26:19
    Szkoda, że ludzie chwile po wydarzeniu widzą potrzebę zmian, ale zapominają o tym i nic nie robią. I tak aż do następnej katastrofy. I co? Halibut atlantycki będzie kolejnym gatunkiem, który będziemy dzieciom pokazywać na obrazkach i mówić im, że brak świadomości ludzkiej nie pozwolił mu żyć.
  • WolfGirl 2010-04-12 13:27:39
    Markety naprawdę powinny zastanowić się nad swoim działaniem, dzieli je tylko krok od zadowolonych klientow i dbania o środowisko...więc dalej do przodu a wszyscy bedą szczęśliwi.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.51.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!