• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Jakie trendy napojowe przyniesie lato 2021?

Wody smakowe i lemoniady bez cukru, energetyki, kawa mrożona - głównie w mniejszych butelkach lub puszkach - to trendy, które zauważa Krynica Vitamin na sezon letni 2021. Opowiedziała nam o nich Marta Lewandowska, Product Development Manager w Krynicy Vitamin SA.
  • Autor: Paulina Piwowarek
  • Data: 20-06-2021, 14:24
Jakie trendy napojowe przyniesie lato 2021?
Rozmawiamy z Martą Lewandowską, Product Development Manager w Krynicy Vitamin SA; fot. unsplash.com
  • Wody smakowe i lemoniady - to nowości, które Krynica Vitamin promuje wśród klientów na sezon letni 2021
  • W odpowiedzi na wprowadzone w styczniu regulacje zmniejszyły się formaty, co widać przede wszystkim w opakowaniach PET, butelki są mniejsze, bo niższa jest wtedy opłata cukrowa i konsumenci nie odczuwają radykalnego wzrostu cen.
  • Segment napojów energetycznych urósł w 2020 r. o 6 proc., mimo ogólnego spadku sprzedaży napojów. Zamknięci w domu sięgaliśmy również po energetyki, nie mając pod ręką kawy z biurowego ekspresu. Dzięki temu zyskuje na popularności również kawa mrożona, która wzrosła u nas o 135 proc. w 2020 r.

Jakie nowości produktowe / smakowe zaproponowaliście swoim kontrahentom na okres letni? Czego możemy spodziewać się w sezonie?

Nawodnienie organizmu to istotny element zrównoważonej diety. By prawidłowo funkcjonować, organizm każdego dnia potrzebuje minimum 1,5–2 litrów płynów. Lato to naturalny czas picia napojów gaszących pragnienie. W tworzeniu receptur szukamy inspiracji w naturze, a także w trendach żywieniowych. Trend prozdrowotny ma znaczący wpływ na kształt rynku spożywczego w Polsce. Według Nielsena, ponad połowa Polaków uważnie czyta etykiety produktów, a jej krótki i naturalny skład to niewątpliwa zaleta dla bardziej wymagających konsumentów.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Na tegoroczne lato przygotowaliśmy dwie nowości. Pierwsza to tzw. wody smakowe, które nie zawierają cukru, nie mają żadnej kaloryczności i mają krótką listę naturalnych składników. Nasze portfolio wzbogaciło się o produkty o smaku limonki i mięty, marakui, ogórka, różowego grapefruita.

Druga propozycja to lemoniady, uwielbiane przez nas od dzieciństwa. Zaproponowaliśmy naszym klientom właśnie taki smakowy powrót do dzieciństwa i zabaw w ogrodzie babci i dziadka. Pewnie każdy z nas pamięta pyszny kompot z rabarbaru czy smak mirabelki zerwanej prosto z drzewa. Ale żeby przełamać trochę sielskość, sięgnęliśmy po nowoczesne kombinacje i przygotowaliśmy lemoniady, które idealnie łączą smak orzeźwiającej pomarańczy z wytrawnym rozmarynem. Przewagą naszych nowości jest obecność w produkcie wyłącznie naturalnie występujących ekstraktów owocowych bez dodatku białego cukru oraz niska kaloryczność napojów.

Czy wody smakowe to ciekawy trend dla spółki?

Widzimy w nim spory potencjał, dlatego jakiś czas temu zainwestowaliśmy w tę kategorię, a opłata cukrowa przyspieszyła jej rozwój. Mamy coraz więcej konsumentów świadomych, którzy nie sięgają po produkty z cukrem i sztucznymi składnikami, a z drugiej strony nie chcą pić wody mineralnej, gdyż im po prostu nie smakuje.

Ta kategoria to dla nas wciąż nisza, w portfolio zdecydowanie królują napoje energetyczne oraz gazowane. Opłata cukrowa na razie nie zrewolucjonizowała rynku, choć przyczyniła się do zarówno spadku sprzedaży, jak i wzrostu cen napojów słodzonych cukrem, miała też wpływ na inflację. Pewną szansę widzimy w kawach mrożonych, gdyż pomijając fakt, że jako jedyni produkujemy kawy w puszce w Polsce, nie są one objęte opłatą cukrową, o ile głównym składnikiem jest mleko.

Jakie formaty, opakowania są najpopularniejsze w tym czasie?

W odpowiedzi na wprowadzone w styczniu regulacje zmniejszyły się formaty, co widać przede wszystkim w opakowaniach PET, butelki są mniejsze, bo niższa jest wtedy opłata cukrowa i konsumenci nie odczuwają radykalnego wzrostu cen. Jednak coraz bardziej świadomi ekologicznie konsumenci wolą rezygnować z napojów w butelkach PET i wybierać opakowania aluminiowe, które można przetwarzać w nieskończoność, w przeciwieństwie do PET. Nasi dostawcy dokładają najwyższych starań, aby zmaksymalizować wydajność recyklingu, co w praktyce oznacza, że poziom recyklingu dla opakowań aluminiowych wynosi 74,5 proc. My specjalizujemy się w rozlewie w puszkach i widzimy trend coraz mniejszych opakowań, głównie 250 ml oraz mniejsze. Żyjemy szybko, dostępność małoformatowych sklepów „na każdym rogu” sprawia, że w każdej chwili konsument może kupić schłodzony napój w małym formacie.

Na co stawia Krynica Vitamin?

Jednym z naszych celów strategicznych jest dywersyfikacja – zarówno geograficzna, jak i produktowa, a także elastyczność produkcji. Nie chcemy być uzależnieni od danego rynku, formatu czy kategorii. Rozwijamy też drugą nogę biznesową - suplementy diety i kosmetyki. Stawiamy na dynamiczny rozwój, który jest jak inwestycja długoterminowa w wartość spółki, również z myślą o inwestorach, gdyż znajdujemy się w prestiżowym indeksie sWIG80.

Czy lato to znaczący wzrost przychodów Krynicy?

Największy popyt na nasze produkty jest w okresie od kwietnia do września, ale sezonowość zaczyna być już pieśnią przeszłości. Dzięki dużym kontraktom, m.in. tym amerykańskimi partnerami na produkcję napojów energetycznych i hard seltzer, produkujemy i mamy przychody przez cały rok. Z ciekawostek – w pierwszym kwartale głównie eksportowaliśmy, przede wszystkim do USA.

Jakie pandemiczne zmiany trendów zaobserwowaliście?

Patrząc na polski rynek, mamy wzrosty w dwóch ważnych dla nas kategoriach. Po pierwsze napoje energetyczne – segment urósł w 2020 r. o 6 proc., mimo ogólnego spadku sprzedaży napojów. Zamknięci w domu sięgaliśmy również po energetyki, nie mając pod ręką kawy z biurowego ekspresu. Dzięki temu zyskuje na popularności również kawa mrożona, która wzrosła u nas o 135 proc. w 2020 r.

To również trendy opakowaniowe, zamknięte restauracje, kawiarnie i bary szybkiej obsługi sprawiły, że konsumenci przerzucili się na napoje w puszkach, kupując je w dyskontach i sklepach małoformatowych, w tym na stacjach benzynowych. Ten trend widoczny jest w Polsce, ale przede wszystkim wystrzelił w USA, dzięki czemu nasz eksport do Stanów Zjednoczonych wyniósł 10 proc. w 2020 r.

Czy będą one kontynuowane latem 2021 r.?

Lato to dla nas wdrażanie zamkniętych projektów z klientami w IV i I kwartale. Latem już zastanawiamy się, czym zaskoczyć klientów w kolejnym sezonie. Mamy kilka pomysłów, ale na tym etapie nie będziemy o tym mówić.

Dziękuję za rozmowę.

Napoje i soki - dodaj swoją ofertę na gieldarolna.pl.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!