• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Nowa akcyza szokuje branżę alkoholową

Nie tak biznes wyobrażał sobie skutki liberalnych rządów. Zamiast obniżania podatków, firmy są zaskakiwane nowymi obciążeniami fiskalnymi. Tak właśnie stało się w przypadku branży napojów alkoholowych. Rząd niespodziewanie ogłosił, że w 2009 r. wzrośnie akcyza na alkohol (o blisko 16 proc. na wino, 13 proc. na piwo i 10 proc. na napoje spirytusowe). Branża jest zaskoczona i oburzona - czytamy w Pulsie Biznesu.
  • Autor: Puls Biznesu
  • Data: 04-12-2008, 07:39
Nowa akcyza szokuje branżę alkoholową

Producenci alkoholi ostrzegają, że podwyżka uderzy nie tylko w nich samych, ale także w budżet państwa, a więc przyniesie odwrotny skutek do zamierzonego przez rząd.

- Kiedy w 2005 r. akcyza na wyroby spirytusowe została podniesiona o 3,4 proc., wpływy budżetowe miały wzrosnąć o 300 mln zł. Zamiast tego spadły o 130 mln zł, w ślad za spadkiem sprzedaży wódki o 10 proc. Dlatego obawiamy się, że planowana podwyżka akcyzy o 10 proc. może spowodować nawet 20-procentowy spadek sprzedaży, a w związku z tym spadek budżetowych wpływów do 10 proc. - mówi Leszek Wiwała, prezes Polskiego Przemysłu Spirytusowego.

Jego zdaniem, spowoduje to znaczący rozwój czarnego rynku alkoholi i jego przemytu zza granicy, zwłaszcza że stawka akcyzy na wódkę będzie najwyższa w całym regionie.

- Podwyżka to duże zaskoczenia dla branży, bo przedstawiciele rządu zapewniali nas, że akcyza nie wzrośnie. Zostaliśmy oszukani. Od liberalnych rządów oczekiwaliśmy raczej czegoś innego: wspierania przedsiębiorczości, likwidacji przeszkód i obniżania podatków. Teraz polscy turyści będę jeździli na alkoholowe zakupy do Czech i na Słowację - uważa Leszek Wiwała.

Spadek sprzedaży uderzy w wyniki większości firm z branży, w tym m.in. giełdowych, jak CEDC czy Sobieski. Powody do zmartwienia mogą mieć jednak również dystrybutorzy alkoholi, jak np. notowany na giełdzie ADS. A w grę wchodzą ogromne pieniądze. Cały rynek napojów alkoholowych w Polsce jest wart już blisko 30 mld zł rocznie.

Wielkie oburzenie zapanowało też w branży piwowarskiej, która pierwszy raz od wielu lat boryka się z zahamowaniem wzrostu sprzedaży piwa. Teraz sytuacja jeszcze się może pogorszyć. Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce (Browary Polskie) ocenia, że podwyżka akcyzy spowoduje znaczący spadek sprzedaży. Producenci są jednak oburzeni również formą, w jakiej została im narzucona podwyżka.

"Proponowane zmiany zostają wprowadzone gwałtownie, w sposób uniemożliwiający firmom solidne przygotowanie się do działalności w nowym roku i uniemożliwiający dostosowanie planów, szczególnie w sytuacji, w której branża była zapewniana kilkakrotnie, że podwyższenie podatku akcyzowego nie jest planowane" - czytamy w stanowisku Browarów Polskich.

Związek żali się, że zmiana stawki podatku akcyzowego nie była konsultowana z branżą ani ze związkami zawodowymi.

"Stosowanie takich praktyk jest sprzeczne z zasadami dobrej legislacji i nie daje się pogodzić z przekonaniem o potrzebie szacunku we wzajemnym traktowaniu się państwa i społeczeństwa" - czytamy w oświadczeniu Browarów Polskich.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • burda 2008-12-07 07:38:16

    na święta już upędziłem 10 literek

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!