• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Polacy wydadzą miliony na noworoczne toasty

Polacy nie ograniczą w tym roku zakupów win musujących i szampanów. Ich sprzedaż zbliży się do 31 mln litrów, co da nam 11. miejsce na świecie - podaje Rzeczpospolita za Euromonitor International.
  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 30-12-2008, 08:24
Polacy wydadzą miliony na noworoczne toasty

Najwięcej win musujących i szampanów kupią w 2008 r. Niemcy: ok. 311 mln l. W ścisłej czołówce znajdą się także Rosja z 289,4 mln l oraz Francja z 286,7 mln l.

Drugą dziesiątkę krajów, w których sprzedaż win musujących i szampanów jest największa, otwiera Polska. Firma badawcza Euromonitor szacuje, że kupimy 30,8 mln l tych alkoholi, o 300 tys. l więcej niż w 2007 r. Wydamy na nie 85,6 mln euro (przy obecnym kursie złotego to prawie 360 mln zł). Oznacza to wydatki ponad 2 proc. wyższe niż przed rokiem.Zwiększenia wartości łącznych wydatków nie spodziewa się Robert Ogór, prezes giełdowej Ambry, lidera polskiego rynku win musujących. - Liczba zakupionych przez Polaków win musujących i szampanów nie powinna być w tym roku niższa niż w 2007 r. Istnieje jednak ryzyko, że ze względu na ogólne pogorszenie koniunktury konsumenci wybiorą tańsze produkty - uważa szef Ambry.

Niską ceną kierują się przede wszystkim ci, którzy nie zwracają uwagi na marki i wina musujące kupują w sieciach handlowych lub sklepach spożywczych. Inaczej zachowują się koneserzy, którzy zakupy robią w sklepach specjalistycznych.

- Obserwujemy rosnącą popularność win musujących z tzw. średniej półki cenowej, czyli takich, które kosztują od 30 do 60 zł za butelkę - mówi Marcin Pabich, dyrektor sprzedaży i marketingu w spółce Grad Cru, do której należy sieć 25 sklepów winiarskich. W tym roku jej łączne obroty powinny się zwiększyć o niemal 40 proc.

Już przed świętami wyższa o ok. 50 proc. od ubiegłorocznej była sprzedaż win musujących i szampanów w sklepach należących do krakowskiej firmy Sobiesław Zasada Import Win. Oferuje ona m.in. hiszpańskie wina musujące cava.

W Polsce, w przeciwieństwie do naszych sąsiadów, sprzedaż win musujących charakteryzuje się dużą sezonowością. Na okres świąteczno-noworoczny przypada ok. 40 proc. rocznych obrotów producentów i dystrybutorów tego alkoholu.

- Szczyt gorączki zakupowej zaczyna się tuż po świętach Bożego Narodzenia i trwa do sylwestra - wyjaśnia Robert Ogór. Chcąc wykorzystać ten okres, producenci i dystrybutorzy właśnie wtedy najintensywniej promują swoje produkty i wprowadzają nowości.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!