Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Prezes Gourmet Foods: Ceny herbat będą stopniowo rosły

Jednym z podstawowych czynników wpływających na ceny herbaty u producentów (czyli rolników w około 30 krajach, w których herbata jest uprawiana) jest pogoda. Ten czynnik nie jest przewidywalny, wiec można tylko stwierdzić, że jeżeli podobnie jak w roku bieżącym w Kenii, Indiach i Sri Lance ponownie wystąpi długotrwała susza, to ceny poszybują do jeszcze wyższych, niż w mijającym roku poziomów - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Tomasz Witomski, prezes Gourmet Foods.

Prezes Gourmet Foods: Ceny herbat będą stopniowo rosły

Jeżeli powróci pogodowa normalność, czyli okresy opadów deszczu przeplatane okresami suchymi, to zdaniem Tomasza Witomskiego ceny się ustabilizują, choć nie na poziomie z końca 2008 i początku 2009 roku, lecz raczej zbliżonym do obecnego poziomu. - Innym powodującym ruchy cenowe elementem jest koszt zbioru w powiązaniu z jakością. Im więcej zbioru ręcznego i to dokładnego, tym wyższy koszt - to dotyczy przede wszystkim Sri Lanki, gdzie zbiera się herbatę przede wszystkim ręcznie i przetwarza ja tradycyjnie - zwraca uwagę prezes Gourmet Foods. - Sri Lanka ma też bardzo silne związki zawodowe pracowników plantacji herbacianych i w związku z tym koszt pracy związanej ze zbiorem ciągle rośnie. Można się zatem spodziewać, że następować będzie dalszy wzrost cen herbat ze Sri Lanki w relacji do cen z innych krajów w których uprawiana jest herbata - dodaje.

Trzecim czynnikiem wpływającym na ceny herbaty na rynkach konsumenckich jest rosnący relatywnie szybko popyt (2-5 proc. rocznie) przy jednoczesnym niedoborze podąży. - To powoduje, że ceny na półkach stopniowo rosły i będą rosły niezależnie od zmian cen u producentów herbaty. Niestety, nikt w krajach produkujących herbatę nie spodziewa się takiego wzrostu produkcji, który mógłby zniwelować różnicę miedzy popytam a podążą - mówi Tomasz Witomski. - Przez producentów rozumiem rolników, a nie pakowaczy w krajach gdzie herbata nie jest uprawiana. Pakowacze ze swojej strony borykają się ze wzrostem cen materiałów opakowaniowych. Wszystkich, zarówno po stronie produkcji, handlu, jak i konsumentów dotyka koniunktura oraz wartość lokalnych walut. W Polsce, jeżeli wartość złotówki do podstawowych walut zakupu herbaty będzie rosła, część skutków wzrostu cen herbaty u producentów, jak i kosztów pakowania może być zniwelowana przez wyższa wartość naszego pieniądza - ocenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Tomasz Witomski RSS ALERT    /    Gourmet Foods RSS ALERT    /    herbata RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.146.10
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!