Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Prezes KUPS: Teraz w sokach może być już tylko lepiej

- Branża sokowa znajduje się obecnie w niekorzystnej sytuacji, ponieważ w ciągu ostatnich dwóch lat nastąpił spadek spożycia. Według danych Nielsena w przypadku całej kategorii SNNN (soki, nektary i napojów niegazowanych) spadek wolumenu w 2011 r. wyniósł 12,4 proc., a w przypadku soków i nektarów - 18 proc. - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl, Julian Pawlak, prezes Krajowej Unii Producentów Soków.

Prezes KUPS: Teraz w sokach może być już tylko lepiej
Julian Pawlak, prezes Krajowej Unii Producentów Soków (KUPS)

Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
Data: 12-03-2012, 13:50

Jakie są główne czynniki, które spowodowały spadek konsumpcji soków, nektarów i napojów owocowych?

- Jeden z wiodących czynników to wysokie ceny, które spowodowane są rosnącymi kosztami produkcji. A te z kolei wywołane były rekordowo wysokimi cenami owoców i warzyw oraz gotowych koncentratów na światowych rynkach, a także wyższymi kosztami za energii, transportu czy opakowań.

Dostrzegamy też inne przyczyny tego spadku. Jednym z nich jest dojrzałość i nasycenie rynku - Polska osiągnęła niedawno poziom spożycia soków równy średniej w krajach rozwiniętych - czyli ok. 20 litrów soków i nektarów rocznie na mieszkańca. Można więc doszukiwać się pewnego rodzaju "odbicia" od tej górnej granicy.

Na spadek spożycia soków wpływ mogła mieć także ekspansja innych kategorii napojów, wprawdzie tańszych, ale nie zawsze zdrowych. W ostatnim czasie widać także większą popularność syropów, ale ostrzegam konsumentów przed ich znikomym pozytywnym wpływem na zdrowie. Zdarzają się syropy owocowe, które - o zgrozo - można kupić w aptece, a zawierają one jedynie kilka procent soku owocowego. Reszta to ekstrakty z cukrem, aromaty i innego rodzaju dodatki.

Czy ten rok przyniesie złagodzenie spadków konsumpcji soków?

- Moim zdaniem tak. Ubiegłoroczny spadek był dość mocny i osiągnął taki poziom, że teraz może nastąpić już tylko odbicie w górę. Na pewno nie będzie to całkowite odwrócenie trendu, ale lekkich wzrostów można się spodziewać. Do tego przyczynią się kampanie społeczne, takie jak nasza oraz działania promocyjne producentów, a także dobra, nie-kryzysowa kondycja materialna społeczeństwa oraz - czego sobie życzymy - słoneczne lato, które pobudzi całą branżę napojów.

Jakie zagrożenie dla producentów markowych soków stanowią obecnie marki własne?

- Bardzo interesujące są dane Nielsena za 2011 r., który pokazują ogromny spadek sprzedaży soków, nektarów i napojów owocowych private labels - sięgający kilkanaście procent i większy niż w markowych. Dla wszystkich w branży jest to spore zaskoczenie. Może to być spowodowane wzrostami kosztów produkcji, które są także bardzo dużym obciążeniem dla producentów private labels. To z kolei powoduje, że różnica cen pomiędzy nimi a produktami markowymi jest niewielka, a w jakości - bywa czasem większa.

Czy prawdą jest, że cena soków osiągnęła już szczytowy poziom i dalszych podwyżek już raczej nie będzie?

Nikt nie zagwarantuje, że nie będzie kolejnych podwyżek. To w dużej mierze będzie zależeć od sezonu owocowego, podatków czy innych nieprzewidzianych kosztów. Choć prawdą jest, że ceny poszybowały tak wysoko, że trudno wyobrazić sobie kolejne podwyżki.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Julian Pawlak RSS ALERT    /    KUPS RSS ALERT    /    soki RSS ALERT    /    nektary RSS ALERT    /    napoje owocowe RSS ALERT    /    private labels RSS ALERT    /    marki własne RSS ALERT    /    syropy owocowe RSS ALERT    /    koncentraty owocowe RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • GOgo 2012-03-12 17:03:47
    I dlatego Hortex szuka kolejnych nowych rozwiązań,które nic nie przyniosą mając taki a nie inny managment,a Maspex kolejne pkt.w górę ucieka rywalom.Gratulacje!
  • Taxi-gsm 2012-03-13 10:10:01
    Pan Prezes Pawlak nie tylko ufa badaniom firmy Nilsen on myśli tak jakie wyniki podaje firma N. Oczywiście skończyło się eldorado niczym nie uzasadnionego wzrostu konsumpcji tzw. zdrowych soków, ale powiem więcej z moich obserwacji i rozmów ze znajomymi wynika, że soki przestały po prostu smakować. U mnie w domu z zakupów 4-6 zszywek na miesiąc (3 lata temu) nie zostało nic. I nie widzę, aby moje dzieci kupowały soki, lub im ich brakowało, mnie też nie brakuje. W mojej ocenie spożycie 12-14 l na statystycznego mieszkańca kraju nad Wisłą to cel :). No chyba, że konsumenci znów uwierzą w stara bajkę: o ścisłym związku spożycia soków z umacnianiem się trendów prozdrowotnych. I nie będzie im dane poczytać o innych wynikach badań np. o zgubnym wpływie konsumpcji soków.
  • pi 2012-03-14 08:03:49
    Ja w skali roku konsumuję 0.0l soków/nektarów/napojów. Cukier uzależnia i tuczy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 184.72.102.217
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!