Prezes ZPPPS: W tym roku nie jest wykluczony niewielki spadek rynku alkoholi mocnych
Nie ma szans na znaczące zwiększenie rynku alkoholi mocnych, dopóki nie nastąpi poprawa sytuacji ekonomicznej Polaków - uważa Leszek Wiwała, prezes ZP PPS. Jego zdaniem, rynek nie zanotuje w tym roku dużego wzrostu, może nawet lekko spaść.

- Należy zakładać, że nie będziemy świadkami dużego wzrostu sprzedaży. Wynika to z dość wysokich cen mocnych trunków, spowodowanych dużym obciążeniem podatkowym, oraz konkurencją ze strony szarej strefy - mówi Leszek Wiwała w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.
- Oczywiście zainteresowanie konsumentów napojami alkoholowymi, zwłaszcza tymi legalnymi, jest także mocno uzależnione od ogólnej sytuacji ekonomicznej. Dopóki nie nastąpi jej znacząca poprawa, nie ma szans na znaczące zwiększenie rynku - dodaje.
Zdaniem prezesa Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego, w tym roku cały rynek napojów spirytusowych będzie się rozwijał w niewielkim stopniu lub wręcz nieznacznie kurczył.
- Wśród ekspertów zajmujących się branżą napojów spirytusowych zdania co do przyszłości rynku są podzielone. Mówi się zarówno o możliwości minimalnego wzrostu, jak i o spadku rzędu 1 proc. - mówi Leszek Wiwała.
I dodaje, że w najbliższym czasie na znaczeniu mogą szybko zyskiwać niektóre kategorie alkoholi. Dotyczy to zwłaszcza whisky, której sprzedaż urośnie prawdopodobnie o kilkanaście procent.
- W przewidywalnej perspektywie kilku czy kilkunastu lat whisky nie zagrozi jednak wódce jako najpopularniejszemu napojowi spirytusowemu w naszym kraju - podkreśla nasz rozmówca.
Jego zdaniem, nie można wykluczyć dużych zmian udziałów poszczególnych producentów w rynku napojów spirytusowych.
- Jak mogliśmy się przekonać w ciągu ostatnich kilku lat, dobry pomysł na trunek połączony z odpowiednią promocją i siecią sprzedaży może przynieść spore sukcesy oraz uznanie konsumentów - mówi Leszek Wiwała.
- W 2011 r. zapewne wielu producentów, zarówno dużych jak i małych firm, będzie wprowadzało kolejne nowości, licząc na powtórzenie sukcesu, który stał się udziałem kilku czystych wersji wódek smakowych - dodaje.
Czytaj także:
Eksport wódki wzrósł o 20 proc.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.