Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Producenci przeciw zmianom akcyzy na papierosy

W ostatnich latach dochody z akcyzy rosły. Producenci są zdania, że to argument za utrzymaniem obecnego systemu. Nowa ustawa akcyzowa zmieniająca sposób opodatkowania wyrobów tytoniowych jest szkodliwa dla budżetu i branży - twierdzą cztery z sześciu firm produkujących u nas papierosy - czytamy w Rzeczpospolitej.


Autor: Rzeczpospolita
Data: 21-04-2008, 08:09

Resort finansów zaproponował, aby obowiązująca obecnie stawka procentowa podatku akcyzowego została obniżona z 37,92 proc. do 25 proc. przy jednoczesnym podniesieniu stawki kwotowej.

- To rozwiązanie faworyzuje dwie spośród sześciu dużych firm tytoniowych w Polsce, przez co prowadzi do naruszenia równych zasad konkurowania, a w konsekwencji być może do likwidacji niektórych zakładów - przestrzega Mariola Krzyżaniak z Imperial Tobacco Polska. - Nie gwarantuje też realizacji zakładanych przychodów budżetowych. Poza tym może przynieść gwałtowny wzrost przemytu i utratę zatrudnienia przez wielu pracowników z sektora tytoniowego.

Stawka w wysokości 25 proc. obowiązywała w latach 2000 - 2003. W latach 2001 - 2003 do kasy państwa wpłynęło łącznie ok. 1,4 mld zł mniej, niż zaplanowano. Przy równym wzroście obu stawek łączne przychody z akcyzy na papierosy były wyższe od zakładanych. Na przykład w ubiegłym roku w budżecie zapisano kwotę 12,91 mld zł, producenci zapłacili zaś 13,48 mld zł.

- Zachowanie poziomu 35 proc. dla stawki procentowej pozwoli utrzymać proporcje cenowe między poszczególnymi markami papierosów i umożliwi utrzymanie konkurencyjności cenowej papierosów tanich względem drogich - uważa Krzyżaniak. Jej zdaniem zmiana modelu opodatkowania papierosów może stanowić przejaw niedozwolonej pomocy publicznej dla firm korzystających na takiej zmianie, ze wszelkimi negatywnymi konsekwencjami grożącymi Polsce z tego tytułu na gruncie prawa europejskiego.

Całego zamieszania by nie było, gdyby nie fakt, że system podatkowy na wyroby tytoniowe oparty jest na najpopularniejszej kategorii cenowej, czyli takiej, po której firmy sprzedają najwięcej swoich wyrobów. Dominujący producenci - m.in Philip Morris - przesuwają ceny swoich marek w taki sposób, aby wykreować określony poziom tej kategorii.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.153.39.7
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!